Kvartalsrapport 1 2017

Rörelseresultatet uppgick till -1,1 (-0,2) MSEK

Periodens resultat uppgick till -1,1 (-0,2) MSEK

Resultat per aktie uppgick till -0,08 (-0,02) SEK

Siffror inom parentes avser kvartal 1 2016.

VD har ordet

Första kvartalet 2017 uppvisade en stark tillväxt för VideoBurst med en uppgång på 475 procent i nettoomsättning jämfört samma kvartal föregående år. Allra starkast var februari då vi nådde rekordfakturering för andra gången på kort tid (senast var i november 2016) och presterade ett resultat som är nära breakeven. Vi fortsätter att investera i försäljning och marknadsföring för att öka vår tillväxt och ser en tydlig effekt, med nya kunder från flera länder, redan innan vi satsat dedikerat på en internationell expansion.

Ett exempel bland höjdpunkterna under första kvartalet är det glädjande beskedet att Elgiganten förlänger sitt avtal med VideoBurst. Vårt samarbete inleddes under hösten 2016 och efter en utvärdering valde Elgiganten att fortsätta. VideoBurst är en ny aktör på marknaden och därför är förlängningen ett bra kvitto på att vi har ett starkt erbjudande. Samarbetet med Elgiganten drivs delvis genom deras digitalbyrå Keybroker som vi också har ett samarbetsavtal med, vilket är en typ av avtal som är en viktig del av vår tillväxtstrategi. Vi tecknar avtal med aktörer som jobbar tätt och nära med sina kunder och partners och får då tillgång till en bra bas med potentiella kunder. Ett annat exempel på detta upplägg är samarbetsavtalet med rekryteringsplattformen Jobylon, vars vision är att underlätta företags rekrytering och skapa effektiva platsannonser. Jobylon har många intressanta och stora bolag som kunder och först ut i vårt samarbete är en världsledande global konsultbyrå. Vi har också skrivit ett liknande samarbetsavtal med branschorganisationen Svenska Kyl & Värmepumpföreningen, som själva är kunder till VideoBurst, och som nu rekommenderar VideoBurst till sina ca 900 medlemsföretag.

Under årets första kvartal tecknades också samarbetsavtal med Byltax i Filippinerna. Byltax är ett produktionsbolag med många stora kunder bland annat Nelly.com och Ellos. Genom VideoBursts plattform kan de enkelt och effektivt skapa professionell video till sina kunder. Skalbarheten och kostnadseffektiviteten i vår plattform gör att det krävs relativt små insatser för att komma igång oavsett geografisk placering. Utöver etableringen i Filippinerna fortsätter vi att kartlägga de mest intressanta marknaderna för att fortsätta driva stark tillväxt.

Vi har också efter rapportperioden startat upp ett säljkontor i Jakarta i Indonesien. Etableringen skapar en möjlighet att snabbt hitta nya kunder i Indonesien, som är en jättemarknad.

Vidare så har vår satsning att erbjuda våra kunder distribution av sina videos på YouTube slagit väl ut och vi ser en tydlig ökning i rekryteringen av nya kunder. YouTube blir en naturlig del av vårt erbjudande. När en kund skapat sin video genom vår plattform kan vi också erbjuda exponering av den mot relevanta målgrupper på världens största videocommunity. Normalt måste kunden vända sig till två leverantörer, en för att producera video och en för att distribuera den. VideoBurst sparar tid och pengar för kunden genom att vara en “one stop shop” för hela processen. Det ger oss ytterligare ett intäktsben och en stor möjlighet att attrahera nya kunder. Traditionellt TV-tittande sjunker och videoannonsering är en av de starkast växande annonskanalerna på marknaden. Bara i Sverige omsätter traditionell TV-reklam ca 5,5 miljarder kronor per år.

John Goliats
Verkställande Direktör
Videobur Sthlm Int AB

Om VideoBurst