Bokslutskommuniké Vigmed Holding AB (publ) 1 januari – 31 december 2016

Fjärde kvartalet: 1 oktober-31 december 2016

• Försäljningen uppgick under fjärde kvartalet till 0,3 (1,2) miljoner SEK.
  • Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till -16,2 (-21,4) miljoner SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten under fjärde kvartalet uppgick till -5,2 (-6,1) miljoner SEK.
  • Per den 31 december 2016 uppgick likvida medel till 19,6 (65,4) miljoner SEK.

Räkenskapsåret 2016

• Försäljningen uppgick under räkenskapsåret till 3,6 (4,2) miljoner SEK.
  • Rörelseresultatet för räkenskapsåret uppgick till -38,0 (-48,2) miljoner SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten under räkenskapsåret uppgick till -38,2 (-40,3) miljoner SEK.
  • Per den 31 december 2016 uppgick likvida medel till 19,6 (65,4) miljoner SEK.
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2016.

Viktiga händelser under fjärde kvartalet

Under fjärde kvartalet har Vigmeds styrelse och ledning lagt stort fokus på att säkra långsiktig finansiering av verksamheten. Som en del av det arbetet beslutade styrelsen att utvärdera koncernens strategiska alternativ och anlitade en extern rådgivare att bistå i projektet. Baserat på de förhållanden som föreligger vid utgivandet av denna rapport anser styrelsen att det är sannolikt att finansiering av bolagets verksamhet kan säkras för de kommande tolv månaderna.

Vigmed har ingått distributionsavtal för de betydelsefulla marknaderna i Storbritannien och Irland. Distributionsavtalet innebär att Vygon UK och Vygon Ireland har exklusiv rätt att sälja Vigmeds produkter i Storbritannien och Irland.

Vigmed deltog i en stor nordisk upphandling under sista kvartalet 2016 utan framgång. Dock har tilldelningen, på grund av ett fel i upphandlingsprocessen, upphävts och upphandlingen kommer att göras om under första kvartalet 2017. Vigmed kommer att delta i upphandlingen på nytt.

Under fjärde kvartalet vann Vigmed, tillsammans med sina distributörer, exklusiva upphandlingar i Sverige, Frankrike och Finland. Den förväntade årliga omsättningen för Vigmed på dessa upphandlingar uppgår till ungefär 0,5 miljoner SEK.

Fjärde kvartalet visar en låg försäljning då Vigmed utredde problem med förpackningen gällande CLiP®-produkterna och steriliseringsmetodens påverkan på SWiTCH FEP-produkterna. Vigmed valde att avvakta med ytterligare försäljning av dessa produkter till dess vi analyserat och identifierat relevanta åtgärder för problemen.

För ytterligare information kontakta:
Styrelseordförande Sten Dahlborg, 070-83 69 419
VD Henrik Olsen, 076-34 97 364

Denna information är sådan information som Vigmed Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 27 februari 2017 kl. 08.00 CET.

Vigmed är ett svenskt medicinteknikbolag med affärsidén att eliminera stickskador genom att erbjuda marknaden unika nålskyddade stickprodukter. Vigmed har sitt huvudkontor i Helsingborg. Vigmeds aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet VIG och har cirka 5 600 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Ytterligare information såsom bolagsbeskrivning, en filmad Vigmed-presentation och riskfaktorer återfinns på Vigmeds hemsida: www.vigmed.com/investor