Delårsredogörelse Vigmed Holding AB (publ) 1 januari – 30 september 2016

Tredje kvartalet: 1 juli-30 september 2016

• Försäljningen uppgick under tredje kvartalet till 0,6 (1,0) miljoner SEK.
  • Rörelseresultatet för tredje kvartalet uppgick till -6,3 (-9,0) miljoner SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten under tredje kvartalet uppgick till -13,0 (-6,7) miljoner SEK.
  • Per den 30 september 2016 uppgick likvida medel till 24,8 (22,6) miljoner SEK.

Delårsperioden: januari-september 2016

• Försäljningen uppgick under delårsperioden till 3,3 (3,0) miljoner SEK.
  • Rörelseresultatet för delårsperioden uppgick till -21,7 (-26,8) miljoner SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten under delårsperioden uppgick till -33,0 (-33,6) miljoner SEK.

Viktiga händelser under tredje kvartalet

Vigmed har fortsatt att arbeta intensivt med distributörer för att säkerställa framgång i pågående och kommande upphandlingar.

Arbetet med ansökan för registrering av Vigmeds produkter i Kina, där marknaden för sticksskyddade produkter nu växer kraftigt, har accelererats under kvartalet.

Koncernens fokus på kostnadsreducering och kostnadskontroll ger fortsatt positivt resultat i rörelseresultatet och kassaflödet.

Den diskussion som har pågått med tillverkaren av produktlinjen SWiNG och som har bedömts vara en osäkerhetsfaktor för koncernen avslutades i juli 2016 efter att vi funnit en gemensam lösning. Utfallet avseende SWiNG Universal är i linje med den bedömning som redogjorts för i årsredovisningen för 2015. Överenskommelsen inkluderade även att Vigmed förvärvar packningsmaskinen för tillverkning av SWiNG Clic-on samt, per den 31 december 2016, amorterar skulden för SWiNG Clic-on-verktygen och avslutar samarbetet med kontraktstillverkaren.

Styrelseordförande, Sten Dahlborg, 070 836 9419
VD, Henrik Olsen, 076 349 7364

Vigmed är ett svenskt medicinteknologiskt bolag vars mission är att eliminera nålssticksskador och risken för smittspridning av farliga blodburna infektionssjukdomar genom att erbjuda marknaden unika nålskyddade stickprodukter. Vigmed har sitt huvudkontor i Helsingborg. Vigmeds aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet VIG och har cirka 5 600 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Ytterligare information om bolaget återfinns på Vigmeds hemsida: www.vigmed.com/investor