Kommuniké från årsstämma den 20 juni 2017 i Vigmed Holding AB

Vigmed Holding AB:s årsstämma hölls den 20 juni 2017 i Helsingborg. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades.

Vid stämman beslutades att fastställa den framlagda resultat- och balansräkningen samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen. Vid stämman beslutades även att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Vidare beviljades styrelseledamöter och verkställande direktör ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.

Årsstämman beslutade att bolagets styrelse ska bestå av fyra ledamöter och att dessa ska vara Rainer Perneker, Manfred Buchberger, Georg Heftberger och Yaron Navon. Rainer Perneker valdes till ny styrelseordförande. Stämman beslutade att omvälja det registrerade revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som bolagets revisor. Vidare beslutade stämman, i enlighet med Greiner Bio-One GmbH:s förslag, att inget styrelsearvode ska utgå för tiden intill utgången av nästa årsstämma. Arvode till revisorn beslutades utgå med enligt löpande av bolaget godkänd räkning.

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier. Emission ska kunna ske med eller utan föreskrift om apport, kvittning eller annat villkor. Antalet aktier som ska kunna emitteras ska sammanlagt högst uppgå till 8 117 283. Utspädningen kan, vid fullt utnyttjande av bemyndigandet, uppgå till högst ca 10 procent av det registrerade aktiekapitalet vid tidpunkten efter utnyttjandet av bemyndigandet. Syftet med bemyndigandet är att möjliggöra anskaffande av rörelsekapital. I den mån bemyndigandet utnyttjas för emission mot kontant betalning med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, ska emissionskursen vara marknadsmässig.

Med beaktande av bolagets nya ägarstruktur beslutade stämman att bolaget inte ska ha någon valberedning.

Stämman beslutade att avslå aktieägaren Nihon Chushashin Kogyo Co., Ltd:s förslag om granskning genom särskild granskningsman enligt 10 kap 20 § aktiebolagslagen.

För ytterligare information kontakta:

VD Henrik Olsen, tel. +46 763 497 364
Styrelseledamot Georg Heftberger, tel. +43 664 884 106 83

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 juni 2017, kl. 16.00 CET.

Vigmed är ett svenskt medicinteknikbolag med affärsidén att eliminera stickskador genom att erbjuda marknaden unika nålskyddade stickprodukter. Vigmed har sitt huvudkontor i Helsingborg. Vigmeds aktie handlas på NASDAQ First North under tickern VIG. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Ytterligare information återfinns på Vigmeds hemsida:
www.vigmed.com/investor