Vigmed beviljas certifikat för sitt kvalitetsledningssystem

Vigmed har redan tidigare etablerat ett kvalitetsledningssystem, och har nu beviljats certifikat för både EN ISO 13485:2012 och EN ISO 9001:2008 (utgivet av Presafe A/S). Certifikatets omfattning är utveckling och tillverkning av lösningar för att förebygga nålsticksskador.

13485:2012 standarden inkluderar krav på kvalitetsledningssystem för medicinteknik specifikt för regulatoriskt syfte. Den är baserad på ISO9001 standarden och är också harmoniserad med FDA:s regelverk för medicintekniska produkter. Den ger en tillverkare ett bra ramverk för att möta kraven för registrering av medicintekniska produkter.

”Certifieringen enligt standarderna 13485:2012 och 9001:2008 stödjer Vigmed:s ambition att lansera en ny certifierad produkt varje år, och kommer att bidra till ytterligare garanti att Vigmed:s ledningsprocesser ständigt förbättras gällande både effektivitet att uppnå mål och effektivt resursutnyttjande”, säger VD Finn Kelter.

VD, Finn Ketler, 042 600 5311 eller KVALITET & LABORATORIECHEF, Ola Lindau, 042 600 5315

Vigmed är ett svenskt medicinteknikbolag med affärsidén att erbjuda marknaden unika nålskyddade stickprodukter. Vigmed har sitt huvudkontor i Helsingborg och sysselsätter ett 15-tal anställda. Vigmeds aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet VIG och har cirka 5 400 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Ytterligare information såsom bolagsbeskrivning, en filmad Vigmed-presentation och riskfaktorer återfinns på Vigmeds hemsida: www.vigmed.com/investor

VD Finn Kelter