VIGMED BEVILJAS SITT FÖRSTA PATENT I AUSTRALIEN

Det australiska patentverket har nu meddelat Vigmed att man avser att godkänna Bolaget et australiskt patent på sitt kateterinstrument (CLiP®). Patentet är Vigmeds första australiska patent och viktigt då det ger Bolaget rättigheter inte bara för CLiP utan även säkrar rättigheter som kommer att kunna appliceras på andra framtida produkttyper.

VIGMED CLiP är ett unikt och säkert nålskydd för IV-kateter som är självaktiverande och automatisk skyddar såväl patient som personal mot oavsiktliga och potentiellt kontaminerade nålstick. Produkten, som är en av en hel familj av produkter utvecklade av Helsingborgsbaserade Vigmed, som en respons på EU:s nya stickskyddsdirektiv, är mycket användarvänlig och säker samtidigt som den är kostnadseffektiv.

Vigmed arbetar proaktivt med patentansökningar i syfte att skydda sina unika produkter från kopiering. När det gäller produkten VIGMED CLiP har Bolaget tidigare erhållit svenskt, amerikanskt och europeiskt patent samt kinesiskt bruksmönsterskydd. Nu har patentmyndigheten i Australien låtit meddela Vigmed att man avser att bevilja patent för den aktuella produkten i Australien.

Vigmed har hittills inlämnat fler än 60 patent och patentansökningar uppdelade på ett flertal patentfamiljer. Bolaget äger samtliga sina patent och patentansökningar utan begränsningar. Den första patentansökan lämnades in under sensommaren 2009. De grundläggande patenten och patentansökningarna har alla prioritetsdatum under perioden 2009-2014, varför giltighetstiden för dessa patent är i det närmaste maximal.

Strategin är att skydda Vigmeds teknologi och produkter på alla geografiska marknader som bedöms vara av betydelse. Vigmed har för avsikt att utöka sin patentportfölj kontinuerligt med både offensiva och defensiva patent- och bruksmönsterrättigheter.

Ordförande, Lennart Holm, 070-630 856 or VD, Finn Ketler, 042 600 5311

Vigmed är ett svenskt medicinteknikbolag med affärsidén att erbjuda marknaden unika nålskyddade stickprodukter. Vigmed har sitt huvudkontor i Helsingborg och sysselsätter ett 15-tal anställda. Vigmeds aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet VIG och har cirka 5 400 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Ytterligare information såsom bolagsbeskrivning, en filmad Vigmed-presentation och riskfaktorer återfinns på Vigmeds hemsida: www.vigmed.com/investor