Vigmed beviljas ytterligare patent i USA.

Patent- och registreringsverket i USA (US Patent and Trademark Office) har meddelat Vigmed att de avser bevilja Bolaget ytterligare ett patent för sin nålskyddande lösning som återfinns i produktlinjerna CLiP® och SWiTCH®.

Vigmed har tidigare erhållit patent för nålsäkerhetslösningen CLiP®, och system innehållande CLiP®. Detta patent kommer att bredda Vigmeds skyddsomfång och dessutom ge Bolaget skydd för ytterligare en funktion hos CLiP® och SWiTCH®.

Vigmed har hittills, nationellt och internationellt, lämnat in fler än 80 patent och patentansökningar baserade på tre innovationsplattformar. Bolaget äger samtliga sina patent och patentansökningar utan begränsningar. De grundläggande patenten har alla en maximal giltighetstid.

Vigmeds strategi är att skydda Bolagets teknologi och produkter på alla geografiska marknader som bedöms vara av betydelse. Vigmed har för avsikt att utöka sin patentportfölj kontinuerligt med både offensiva och defensiva patent- och bruksmönsterrättigheter utifrån ett antal nya innovationsplattformar.

Styrelseordförande, VD Henrik Olsen, 042 600 5320 eller R&D Director Fredrik Thörne, 042 600 5312

Vigmed är ett svenskt medicinteknologiskt bolag vars mission är att eliminera nålssticksskador och risken för smittspridning av farliga blodburna infektionssjukdomar genom att erbjuda marknaden unika nålskyddade stickprodukter. Vigmed har sitt huvudkontor i Helsingborg. Vigmeds aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet VIG och har cirka 5 600 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Ytterligare information om bolaget återfinns på Vigmeds hemsida: www.vigmed.com/investor