Vigmed Holding AB publicerar finansiella mål

Vigmed har i dagarna lanserat sin första produktlinje, CLiP®, på den Europeiska marknaden. Lanseringen av en andra produktlinje, SWiNG, kommer att ske under andra halvåret 2014. Då bolaget nu går in i en kommersialiseringsfas så har bolagets styrelse beslutat att för första gången publicera Vigmed Holding AB’s finansiella mål.

Vid en bedömning av de finansiella målen är det viktigt att ta hänsyn till de underliggande förutsättningar som använts, dessa innebär att; (1) endast produktlinjer inom varumärkena CLiP® och SWiNG och den tredje produktlinje som kommer att produceras hos AMB Industri AB från 2015/16 har inkluderats i beräkningarna, (2) endast marknaderna i Europa och Amerika ingår samt (3) marknadslanseringar sker enligt uppgjorda planer.

Det är viktigt att notera att Vigmed under den aktuella tidsperioden avser att lansera ytterligare produktlinjer samt introducera sina produkter på andra marknader såsom Kina med flera länder. De finansiella bidragen från dessa områden har inte inkluderats i de nu presenterade finansiella målen.

Utifrån ovan angivna förutsättningar är Bolagets finansiella mål att nå en omsättning på SEK 400-600 miljoner år 2018 med en resultatmarginal före skatt på 13-17%. Det mer traditionella mätetalet operativt resultat (EBIT) är mindre relevant för Vigmed, detta då affärsmodellen är byggd utifrån ett koncept baserat på “controlled outsourcing” av produktion och distribution (för ytterligare information se www.vigmed.com, slide 14).

För uppstartsåret 2014 förväntar sig Vigmed en försäljning på SEK 5-10 miljoner med ett negativt resultat och kassaflöde.

Ordförande, Lennart Holm, 070-630 856 eller VD, Finn Ketler, 042 600 5311

Vigmed är ett svenskt medicinteknikbolag med affärsidén att erbjuda marknaden unika nålskyddade stickprodukter. Vigmed har sitt huvudkontor i Helsingborg och sysselsätter ett 15-tal anställda. Vigmeds aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet VIG och har cirka 5 400 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Ytterligare information såsom bolagsbeskrivning, en filmad Vigmed-presentation och riskfaktorer återfinns på Vigmeds hemsida: www.vigmed.com/investor