Vigmeds företrädesemission fulltecknad

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, KANADA, JAPAN, AUSTRALIEN ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN ÅTGÄRD ÄR FÖREMÅL FÖR LEGALA RESTRIKTIONER.

”Det faktum att Vigmeds nyemission blev övertecknad visar på den tilltro och de förväntningar som sätts på bolaget och dess verksamhet. Bolaget tillförsäkras nu det kapital som krävs för att ta nästa steg i utvecklingen - kommersialiseringsfasen - där Vigmed fortlöpande och i rask takt etablerar distributionskanaler på ett antal nya marknader. Det är med stor tillförsikt jag ser fram emot en stark utveckling under 2015”, säger Lennart Holm, Styrelseordförande i Vigmed Holding AB

Den slutliga sammanräkningen i Vigmed Holding AB:s (publ) (”Vigmed”) företrädesemission visar att cirka 6,2 miljoner aktier, motsvarande cirka 98,3 procent av de erbjudna aktierna, tecknades med stöd av teckningsrätter. Därtill har teckningsanmälningar motsvarande cirka 1,3 miljoner aktier mottagits för teckning utan företrädesrätt, vilket motsvarar cirka 20,4 procent av antalet aktier i nyemissionen. Nyemissionen är således fulltecknad. Genom nyemissionen kommer Vigmed att tillföras cirka 56,4 miljoner kronor före avdrag för emissionskostnader.

De aktier som inte tecknats med stöd av teckningsrätter har tilldelats personer i enlighet med de principer som anges i prospektet. Enbart de som erhåller tilldelning kommer att meddelas. Genom nyemissionen ökar Vigmeds aktiekapital med cirka 126 382,86 kronor till cirka
884 680,11 kronor. Totalt antal aktier ökar med 6 261 904 till 43 833 332 aktier.

Sista dag för handel med betalda tecknade aktier (BTA) beräknas bli den 17 december 2014. De nya aktierna beräknas bli föremål för handel på NASDAQ First North från och med den 23 december 2014.

ABG Sundal Collier är finansiell rådgivare och Mannheimer Swartling Advokatbyrå legal rådgivare till Vigmed i samband med företrädesemissionen.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Vigmed ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 december 2014 kl. 08:00.

Ordförande, Lennart Holm, 070-630 856 eller VD, Finn Ketler, 042 600 5311

Vigmed är ett svenskt medicinteknikbolag med affärsidén att erbjuda marknaden unika nålskyddade stickprodukter. Vigmed har sitt huvudkontor i Helsingborg och sysselsätter ett 20-tal anställda. Vigmeds aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet VIG och har cirka 5 400 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Ytterligare information såsom bolagsbeskrivning, en filmad Vigmed-presentation och riskfaktorer återfinns på Vigmeds hemsida: www.vigmed.com/investor

Det faktum att Vigmeds nyemission blev övertecknad visar på den tilltro och de förväntningar som sätts på bolaget och dess verksamhet. Bolaget tillförsäkras nu det kapital som krävs för att ta nästa steg i utvecklingen – kommersialiseringsfasen - där Vigmed fortlöpande och i rask takt etablerar distributionskanaler på ett antal nya marknader. Det är med stor tillförsikt jag ser fram emot en stark utveckling under 2015.
Lennart Holm, Styrelseordförande, Vigmed Holding AB