Vika Delikatess Mackmyra, knäckebrödet med whiskysmak!

Report this content

Sveriges enda alltigenom handgräddade knäckebröd, Vika Bröd, gifter sig med Sveriges enda single malt whisky, Mackmyra. Resultatet blir ett unikt delikatessknäcke med lätt whiskyrökt smak Den unika tillverkningen sker med traditionen och hantverket i grunden, ett knäckebröd av högsta klass. - Det här är ett spännande och roligt samarbete. Vi förenar två svenska hantverk, Vika Bröd och Mackmyra whisky, i en unik produkt. Vi har en gemensam syn på till-verkningen av våra produkter, hantverksmässigt, småskaligt och med de bästa svenska råvarorna. Vika Delikatess Mackmyra blir utmärkt på midsommarbordet, säger Rikard Lundborg, marknadschef på Mackmyra och en av företagets grundare. Det är samma grundrecept i Vika Delikatess Mackmyra som i det omtyckta Skedvi Korn. Det som skiljer är tillsatsen av rökt malt från Mackmyras whiskytillverkning, vilket ger brödet den där härliga lätta whiskyrökta smaken. Som extra krydda tillsätts även en skvätt Mackmyra whisky i degen. Sedan handgräddas varje brödkaka på häll över öppen låga i vedeldade ugnar som eldas med gran och tall för smakens skull. Ingen kaka blir den andra lik. Det är grädd-ningen som ger det unikt goda och fylliga brödet. - Vika Bröd är knäckebrödets motsvarighet till Single malt whiskyn. Framställningen av Vika Bröds knäckebröd och Mackmyras whisky bygger på samma tanke om det kvalitets-inriktade och det ursprungliga. Spannmålet är ju grunden till både knäckebrödet och whiskyn men sedan skiljer sig själva förädlingsprocessen åt, säger Sören Andersson, VD på Vika Bröd. Nu har du chansen att smaka denna unika kombination av två äktsvenska premiumprodukter. ./. [REMOVED GRAPHICS] De läckra knäckebrödskakorna i sina moderna ”svepaskar” i tunt trä pryder sin plats på midsommarbordet. För att bevara aromen ligger det spån från whiskyfaten i varje ask. Ingredienser: Kornmjöl, fullkornsrågmjöl, rökt whiskymalt, jäst, salt, vatten och Mackmyra whisky. Pris ca 50:- Finns ute i butik lagom till midsommar. För ytterligare information kontakta: Sören Andersson, VD Vika Bröd tfn: 0225-400 12 eller e-post: andersson@vika-brod.se För högupplösta bilder eller produktprover kontakta: Johanna Dunerfeldt, Rita Platzer PR tfn: 08-545 292 52 eller e-post: johanna.dunerfeldt@rppr.se