Finlands mest kända konstgrafiker Erik Bruun ställs ut på Viking Grace

En konstnärlig fläkt sveper över Viking Grace när en utställning med den berömda konstgrafikern Erik Bruun intar Östersjöns vågor. Erik Bruun är känd för sina rese-, stads- och naturteman och kryssningsresenärerna får nu se en utställning med hans verk på rutten Åbo–Stockholm 21.4–4.6.2017. Passagerarna har fri tillgång till denna unika konstupplevelse i en marin utställningsmiljö och den kommer garanterat att glädja både barn och vuxna.

Erik Bruun är berömd för sina ikoniska affischer för bland annat Jaffa, Veikkaus och Finnair samt för Saimenvikaren (1974), som blivit känd som symbol för Finlands Naturskyddsförbund. Han är en av Finlands mest kända och älskade konstgrafiker. Under sin karriär har Bruun skapat över 500 affischer, tiotals frimärken, sedlar, företags- och föreningssymboler samt stått för utformningen av otaliga publikationer. Denna mångkonstnär, som fyller 91 i april, kan ännu inte förmå sig att sluta. På senare tid har han haft bl.a. följande projekt på sitt skrivbord: affischen för Pori Jazz (2016), frimärket Sulka (Fjädern) (2016) och frimärksarket Arktika (utkommer 9.5 2017). Den utställning som visas på Viking Grace 21.4–4.6.2017 innehåller valda delar av Erik Bruuns hela produktion.

– Det är en ära och en glädje att få visa Bruuns utställning på Östersjöns mest fantastiska fartyg. Många av de element som förekommer i hans arbeten är mycket viktiga även för oss: respekten för naturen samt intresset för resande och nya platser. Det föll sig naturligt att inleda ett samarbete och att utöver otaliga andra upplevelser också kunna glädja våra resenärer med en konstupplevelse, säger Viking Lines linjechef Valpuri Mäkinen entusiastiskt.

Utställningen visas under drygt en månads tid och vernissagen hålls 20.4 kl. 15. Resenärer har möjlighet att komma med på vernissagen genom att åka med kvällsavgången från Åbo 19.4 eller på en picknick-kryssning 20.4 som avgår från Åbo på morgonen, lägger till i Mariehamn och återvänder samma kväll till Åbo.

Valpuri Mäkinen

Route Manager, Turku–Stockholm

358 50 384 2105 valpuri.makinen@vikingline.com

Christa Grönlund

Communication Manager, Marketing Communications

358 9 123 5242 christa.gronlund@vikingline.com

Viking Line is a public limited company and a market-leading brand in passenger traffic on the northern Baltic Sea. It offers passenger services, recreation and cargo carrier services on the vessels Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS and on the flagship Viking Grace.

Taggar:

– Det är en ära och en glädje att få visa Bruuns utställning på Östersjöns mest fantastiska fartyg. Många av de element som förekommer i hans arbeten är mycket viktiga även för oss: respekten för naturen samt intresset för resande och nya platser. Det föll sig naturligt att inleda ett samarbete och att utöver otaliga andra upplevelser också kunna glädja våra resenärer med en konstupplevelse.
Valpuri Mäkinen, Viking Line’s Turku–Stockholm Route Manager