Finska vikens populäraste fartyg M/S Viking XPRS fick sin 15 miljonte passagerare

M/S Viking XPRS, som trafikerar rutten Helsingfors–Tallinn, har under årens lopp blivit det populäraste fartyget på Finska viken.  Den 15 november steg den 15 miljonte passageraren ombord på fartyget och fick dagen till ära ett presentkort på en ny kryssning i lyxhytt. Viking Line bjöd också sin 15 miljonte passagerare på champagne, festlunch och en limousinetur genom Tallinn.

M/S Viking XPRS, som gör två resor om dagen till Tallinn, sattes i trafik i april 2008. Fartyget erbjuder sina passagerare en snabb och behaglig resa samt mångsidiga shoppingmöjligheter. Fartyget renoverades i början av 2015 och fick då en helt ny à la carte-restaurang Wine & Deli och butiken Fashion Shop. M/S Viking XPRS använder sig av flera olika restaurangkoncept från den populära buffén till caféet Robert’s Coffee. Passagerarna kan också använda sig av fartygets elektroniska system för förhandsbeställning av varor, som gör det möjligt att få inköpen behändigt levererade exempelvis till sin egen bil.

Femton miljoner passagerare är en imponerande prestation för ett fartyg, särskilt som siffran uppnåddes på endast åtta år. Även på korta rutter behövs upplevelser: underhållning, shopping och restauranger. M/S Viking XPRS erbjuder passagerarna både en snabb förbindelse till Tallinn och ett angenämt och intressant sätt att resa, berättar Viking Lines linjechef Jaakko Ahti.

Den 200 miljonte passageraren för hela Viking Line steg ombord i december 2014. Kryssningarnas grundmurade popularitet beror på att de gör det så lätt att kasta loss från vardagen. Kunderna väntar sig också allt högre kvalitet och nya upplevelser till sjöss. Viking Line har under den senaste tiden investerat mycket i kvalitet och har i år renoverat M/S Gabriella, M/S Viking Grace och M/S Amorella för åtta miljoner euro. M/S Mariella och M/S Viking XPRS renoverades under 2015.

Jaakko Ahti

Route Manager Helsinki–Tallinna

358 9 123 5284 jaakko.ahti@vikingline.com

Christa Grönlund

Communication Manager, Marketing Communications

358 9 123 5242 christa.gronlund@vikingline.com

Johanna Boijer-Svahnström

Communication Director, Corporate Communications

358 18 270 00 johanna.boijer@vikingline.com

Viking Line is a public limited company and a market-leading brand in passenger traffic on the northern Baltic Sea.

It offers passenger services, recreation and cargo carrier services on the vessels Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS and on the new flagship Viking Grace.

Taggar:

– Femton miljoner passagerare är en imponerande prestation för ett fartyg, särskilt som siffran uppnåddes på endast åtta år. Även på korta rutter behövs upplevelser: underhållning, shopping och restauranger. M/S Viking XPRS erbjuder passagerarna både en snabb förbindelse till Tallinn och ett angenämt och intressant sätt att resa.
Jaakko Ahti, Viking Line linjechef, Helsingfors-Tallinn