Nya, moderna XPRS återvände till Tallinnrutten

Viking Line fortsätter att modernisera sina fartyg. M/S Viking XPRS, som varit dockad, återvände till den bekanta rutten Helsingfors–Tallinn den 1 februari. På det förnyade fartyget kan sjöresenärerna nu se fram emot ännu trivsammare restaurang- och cafétjänster samt bättre shoppingmöjligheter. Fartyget har dessutom försetts med en ny typ av propellrar som i ännu högre grad beaktar miljön.

Under de veckor som fartyget varit dockat, har i synnerhet restaurangvärlden genomgått stora förändringar. På däck 7 öppnas den 11 februari ett helt nytt nöjescentrum: dags- och nattklubben Club X. Vi lyssnade på kundernas önskemål och utökade storleken på lokalen med en tredjedel och antalet sittplatser med 150. På så sätt har vi ökat resandekomforten i synnerhet under dagsturerna. Restaurangens ljus- och ljudteknik har uppdaterats för att motsvara dagens behov.

I fråga om den populära bufférestaurangen Bistro Bella syns den största förändringen i den förnyade buffélinjen, som gör restaurangen mer funktionell och trivsam. Utifrån kundernas önskemål har vi också utökat urvalet av vegetariska rätter. Också Robert’s Coffee, som bl.a. serverar specialkaffe av olika slag, har fått ett nytt utseende och fler sittplatser.

M/S Viking XPRS är Finska vikens populäraste fartyg och vi vill ge våra resenärer så trivsamma ramar som möjligt för resandet. Club X är ett av få traditionella dansställen i Helsingfors, så vi vill erbjuda vänner av dans och de finska stjärnartister, som uppträder onsdagar och torsdagar, en maximalt fin inramning, berättar Viking Lines linjechef Jaakko Ahti.

Förnyat soldäck förgyller sommarresenärernas tillvaro

Med tanke på varmare väderlekar har även soldäcket utvidgats. Under sommarsäsongen kommer ytterdäcksgrillen och -baren Viking’s Out – Finska vikens trivsammaste uteservering med fantastiska vyer – framöver att betjäna på däck 8. Förutom det huvudsakliga soldäcket öppnas på sommaren dessutom en utebar på däck 10.

De allmänna utrymmena och hytterna har renoverats och moderniserats för att öka resandekomforten. Dessutom har Sjöbutiken fått en ljus och modern framtoning samt fler kvadratmetrar.

Lägre bränsleförbrukning

En av de viktigaste förbättringarna, som gjorts på M/S Viking XPRS, är dold under ytan. Under dockningen har fartyget försetts med en propellertyp som gör att man vid normala förhållanden kan köra med två istället för tre huvudmotorer. Tack vare detta kan vi avsevärt minska bränsleförbrukningen och därigenom bättre beakta miljön.

Viking Line har under de senaste åren satsat stort på att förnya sin flotta. Förra våren förnyades M/S Gabriella och M/S Amorella och år 2015 M/S Mariella. Ambitionen är att erbjuda dagens kryssningsresenärer det som efterfrågas: högklassiga hytter, inspirerande reseupplevelser och goda shoppingmöjligheter.

Jaakko Ahti

Route Manager Helsinki–Tallinna

358 9 123 5284 jaakko.ahti@vikingline.com

Christa Grönlund

Communication Manager, Marketing Communications

358 9 123 5242 christa.gronlund@vikingline.com

Johanna Boijer-Svahnström

Communication Director, Corporate Communications

358 18 270 00 johanna.boijer@vikingline.com

Viking Line is a public limited company and a market-leading brand in passenger traffic on the northern Baltic Sea. It offers passenger services, recreation and cargo carrier services on the vessels Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS and on the flagship Viking Grace.

Taggar:

Citat

– M/S Viking XPRS är Finska vikens populäraste fartyg och vi vill ge våra resenärer så trivsamma ramar som möjligt för resandet. Club X är ett av få traditionella dansställen i Helsingfors, så vi vill erbjuda vänner av dans och de finska stjärnartister, som uppträder onsdagar och torsdagar, en maximalt fin inramning.
Jaakko Ahti, linjechef, Helsingfors-Tallinn