Stort intresse för kryssningar och båtresor - sommarens mest populära avgångar börjar sälja slut

Bokningsläget för kryssningar och reguljärresor inför sommaren 2017 ser positivt ut för Viking Line. Intresset från den ryska marknaden har stigit, likaså är bokningsingången från den internationella marknaden större än under motsvarande tid i fjol. Det är därför skäl att boka resan i tid eftersom de mest efterfrågade avgångarna redan börjar fyllas. Priset på resan blir också förmånligare ju tidigare bokningen görs.

Den livligaste säsongen inleds strax före midsommaren. Det totala antalet bokade resor för juni-augusti är nu större än under motsvarande tid i fjol. Men det finns platser kvar för nästan varje dag under sommarens högsäsong.

– Trenden tycks fortsättningsvis vara att man planerar sin resa med allt kortare varsel. Det finns fortfarande plats på sommarens avgångar, men vill man försäkra sig om en viss dag, t.ex. under helgerna, och få ett fördelaktigare pris, så lönar det sig att boka i tid, säger Kaj Takolander, marknadsdirektör för Viking Line.

Utökad kapacitet på Helsingfors – Tallinn rutten

Efterfrågan på resor mellan Helsingfors och Tallinn är stor under sommarmånaderna. Viking Line ökar kapaciteten på denna rutt genom att i sommar erbjuda upp till 12 turer dagligen mellan de två huvudstäderna. Förutom att Mariella och Gabriella gör dagskryssningar till Tallinn, trafikerar den nya katamaranen Viking FSTR under tiden 10.4–22.10 på denna rutt. Det nya fartyget kör mellan Helsingfors och Tallinn på mindre än två timmar.

Havet och destinationerna i fokus

En sjöresa innebär härliga skärgårdslandskap, trevliga minnen och en känsla av frihet då trossarna halats in. Viking Line erbjuder sina kunder såväl nya produkter som gamla favoriter i sommar. Viking Line har alltid strävat till att uppmärksamma familjerna under sommarsäsongen, och då i synnerhet de allra yngsta resenärerna. Under denna period är det främst barnfamiljer som är ute och reser och

målsättningen är att göra resorna för denna målgrupp så angenäma som möjligt. Program och resmål finns i rikliga mått. Viking Line säljer hotellpaket till Stockholm, Tallinn, Åland, Åbo, Helsingfors. Mera information om våra destinationer och paketresor hittas här: https://www.vikingline.fi/sv-fi/destinationer/

De mest populära hotellen i Viking Lines försäljning är:

•  Stockholm: Scandic Malmen
  •  Helsingfors: Scandic Grand Marina samt Original Sokos Hotel Presidentti (nyrenoverat)
  •  Åbo: Holiday Club Caribia samt Original Sokos Hamburger Börs
  •  Tallinn: Original Sokos Hotel Viru samt Park Inn by Radisson Meriton Conference & Spa hotell
  •  Åland: Park Alandia (nyrenoverat) samt Pommern (nyrenoverat)

De mest populära resmålen på de orter dit Viking Line trafikerar är:

•  Stockholm: Junibacken, ABBA The Museum och Gröna Lund
  •  Helsingfors: Sea Life och Borgbacken
  •  Åbo: Muminvärlden, JukuPark
  •  Tallinn: Flyghamnen, TV-tornet samt djurparken Tallinn Zoo
  •  Åland: Mariebad, Ålands Sjöfartsmuseum och Smart Park.

Park Alandia, Åland

Ytterligare uppgifter:

Kaj Takolander, marknadschef, kaj.takolander@vikingline.com, tfn + 358 9 123511

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör, Corporate Communications, johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 277 48

Christa Grönlund, informationschef, Marketing Communications, christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 5242

Viking Line is a public limited company and a market-leading brand in passenger traffic on the northern Baltic Sea. It offers passenger services, recreation and cargo carrier services on the vessels Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS, Viking FSTR and on the flagship Viking Grace.

Taggar:

Kaj Takolander, marknadsdirektör