Viking Line hyllar de nordiska smakerna i sina buffétrestauranger

Viking Line har redan under flera års tid målmedvetet satsat på den nordiska smakvärlden ombord på sina fartyg. Naturlighet, renhet och unika nordiska smaker toppar mattrenderna just nu, både hos oss och ute i världen. Viking Line vill vara med och ge den nordiska maten den hedersplats den förtjänar. I och med det nya menykonceptet får våra gäster smaka på högklassiga lokala rätter och delikatesser. Den nya buffén dukas upp på Röda båtarna 15.9–17.11.2017.

I mars 2017 startade Viking Line ett långvarigt samarbete med det svenska kocklandslaget. För höstens menykoncept har kocklandslaget utifrån den nordiska matkulturen tagit fram helt nya rätter tillsammans med Viking Lines restaurangpersonal. Smakerna i den nya buffén är genomgående nordiska, till och med kryddor och örter följer temat. Det nordiska köket använder ofta både salta och syrliga ingredienser. Centrala råvaror i menykonceptet är till exempel fisk och skaldjur.

På höstens buffémeny står till exempel nordisk pesto, akvavitströmming med ättiksmajonnäs, stekt råg och gräslök samt kantarell- och champinjonpaj.

– Vi vill verkligen satsa på förstklassiga smakupplevelser ombord på Röda båtarna. Vi utvecklar våra restaurangkoncept hela tiden och vill bjuda gästerna på nya och fräscha smaker. Det nordiska köket är verkligen hett just nu. Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda våra kunder en helnordisk meny på våra fartyg i höst, berättar Viking Lines restaurangchef Bodil Ståhl.

På Röda båtarna finns totalt nästan 40 restauranger och caféer med ett utbud som sträcker sig från traditionella buffébord och bakverk som bakas ombord till skaldjursbrickor, fine dining och innovativa avsmakningsmenyer. Det svenska kocklandslaget består av 12 kockar och konditorer som jobbar på olika topprestauranger i Sverige och som under ledning av lagkaptenen Fredrik Andersson just nu siktar mot internationella Culinary World Cup 2018 och Culinary Olympics 2020.

Christa Grönlund

Communications Manager, Marketing Communications

358 9 123 5242 christa.gronlund@vikingline.com

Johanna Boijer-Svahnström

Vice President, Corporate Communications

358 18 270 00 johanna.boijer@vikingline.com

Bodil Ståhl,

Restaurant Manager

bodil.stahl@vikingline.com, +358 9 12351

Viking Line is a public limited company and a market-leading brand in passenger traffic on the northern Baltic Sea. It offers passenger services, recreation and cargo carrier services on the vessels Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS and on the flagship Viking Grace.

Taggar:

– Vi vill verkligen satsa på förstklassiga smakupplevelser ombord på Röda båtarna. Vi utvecklar våra restaurangkoncept hela tiden och vill bjuda gästerna på nya och fräscha smaker. Det nordiska köket är verkligen hett just nu. Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda våra kunder en helnordisk meny på våra fartyg i höst.
Bodil Ståhl, Viking Lines restaurangchef