Viking Line satsar på Tallinnrutten – tredubblar avgångarna i juli

Rutten Helsingfors–Tallinn blir allt populärare. Finländarnas favoritresmål Estland lockar såväl fritidsresenärer, arbetsresande som utländska turister. Viking Line svarar på den stora efterfrågan genom att ta in ett nytt fartyg, Viking Faster, dvs. FSTR, som trafikerar rutten under tiden 10.4–22.10. Nya fartyget är en katamaran som kör mellan Helsingfors och Tallinn på mindre än två timmar.

Katamaranen tillför flera avgångar och på sommaren trafikerar Viking Line upp till 12 turer dagligen mellan Helsingfors och Tallinn. Den här turlistan och den korta restiden erbjuder större flexibilitet till alla som reser över Finska viken.

Helsingfors–Tallinn hör till de absolut populäraste rutterna bland kryssningsresenärer på Östersjön. Många styr kosan mot Tallinn för att delta i arbetsresor eller shoppa. Under tidigare år har extra turer satts in med hjälp av M/S Mariella och M/S Gabriella. I år ville man erbjuda kunderna även möjlighet att ta sig till Tallinn ännu snabbare och flexiblare än förut. Dessutom större antal avgångar innebär att det är ännu lättare att besöka Tallinn.

– Vissa kunder tillbringar gärna tid på båten medan andra vill komma fram så fort som möjligt. Det finns allt fler finländare och turister som vill göra ett kort besök till Tallinn. Därför beslöt vi att hyra in ett fartyg som kör expressturer. I år vill vi också inleda de extra turerna redan på våren och fortsätta dem långt in på hösten. Efterfrågan är så pass stor och vi vill inte lämna någon kvar på stranden, berättar Viking Lines marknadsdirektör Kaj Takolander.

Till Tallinn på mindre än två timmar

Med Viking FSTR är restiden från Helsingfors till Tallinn en timme och 45 minuter. Det går behändigt att jobba ombord eftersom fönsterplatserna på övre däck är försedda med eluttag där man kan ladda datorn. Trots att fartyget åker avståndet på ett ögonblick finns det möjlighet att shoppa ombord eller att koppla av i restaurangen och puben.

Båten har plats för cirka 850 resenärer och 120 bilar. På båten finns också en extra klass, Club Lounge, där servering ingår i biljettpriset. Från Tallinn kan man fortsätta färden med bil till intressanta estniska resmål, såsom Vihula herrgård, där man kan tillbringa ett spaveckoslut, eller de ensliga sandstränderna vid Östersjön. Tallinn bjuder naturligtvis också på citysemester med avkoppling, shopping, kultur och matupplevelser hela dagen lång. De sista avgångarna till Helsingfors är på kvällen.

På våren och hösten kör Viking FSTR fyra till sex turer dagligen utöver Viking XPRS normala fyra avgångar. Under juli erbjuds hela 12 avgångar dagligen på Helsingfors–Tallinn-rutten, då även fartygen som trafikerar på Helsingfors–Stockholm-rutten under dagen kör en tur till Tallinn.

De nya avgångarna kan bokas från och med 15.3.2017. Preliminär tidtabell, förbehåll för ändringar:

Kaj Takolander

Vice President Sales & Marketing

358 400 507908 kaj.takolander@vikingline.com

Jan Hanses

President and CEO

Christa Grönlund

Communication Manager, Marketing Communications

358 9 123 5242 christa.gronlund@vikingline.com

Viking Line is a public limited company and a market-leading brand in passenger traffic on the northern Baltic Sea. It offers passenger services, recreation and cargo carrier services on the vessels Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS and on the flagship Viking Grace.

Taggar:

– Vissa kunder tillbringar gärna tid på båten medan andra vill komma fram så fort som möjligt. Det finns allt fler finländare och turister som vill göra ett kort besök till Tallinn. Därför beslöt vi att hyra in ett fartyg som kör expressturer. I år vill vi också inleda de extra turerna redan på våren och fortsätta dem långt in på hösten. Efterfrågan är så pass stor och vi vill inte lämna någon kvar på stranden.
Kaj Takolander, Viking Line, marknadsdirektör