Viking Lines julbord hyllar smaker från Norden

Årets julbord ombord på Röda båtarna är en fest av nordiska smaker. Julmenyn har planerats av Viking Lines egna köksmästare tillsammans med det svenska kocklandslaget och består av traditionella och rena nordiska smaker. Förutom klassiska juldelikatesser och vegetariska alternativ vill vi också bjuda gästerna på helt nya julsmaker med en nordisk twist. Julbuffén dukas upp på Röda båtarna 17.11–26.12.2017.

Julmaten är en viktig del av resenärernas kryssningsupplevelse. Man åker med båtarna för att känna feststämning och äta gott. Viking Line har redan länge satsat på julbuffén och dess utbud, eftersom resenärerna uppskattar högkvalitativa smakupplevelser särskilt mycket i jultider. Den som får i uppdrag att planera julbordet väljs ut med omsorg, och i år ville man även under julen fortsätta på höstens tema: att hylla de nordiska smakerna. Uppdraget att planera julbordet gick därför till det svenska kocklandslaget, som tillsammans med Viking Lines egna köksmästare också har planerat höstens mycket uppskattade menyhelhet.

Under julen vill vi alldeles särskilt skämma bort våra kunder med gastronomiska upplevelser. Till julmaten hör traditionerna, men också en möjlighet att kombinera bekanta rätter med nya, fräscha smaker. I år har vår ambition varit att lyfta fram och ge nordiska maträtter och smaker en fräsch touch och denna filosofi kommer också att återspeglas i vårt julbord, berättar Viking Lines restaurangchef Bodil Ståhl.

På Viking Lines julbord 2017 hittas den självskrivna julskinkan, men också ett stort utbud av vegetariska alternativ. Vänner av fisk lockas förutom med den traditionella gravade och kallrökta laxen samt löj- och sikrommen även med sill smaksatt med pepparrot, akvavit och havtorn.

Det svenska kocklandslaget består av 12 kockar och konditorer som jobbar på olika topprestauranger i Sverige och som under ledning av lagkaptenen Fredrik Andersson just nu siktar mot internationella Culinary World Cup 2018 och Culinary Olympics 2020.

Christa Grönlund

Communications Manager, Marketing Communications

358 9 123 5242 christa.gronlund@vikingline.com

Johanna Boijer-Svahnström

Vice President, Corporate Communications

358 18 270 00 johanna.boijer@vikingline.com

Bodil Ståhl,

Restaurant Manager

bodil.stahl@vikingline.com, +358 9 12351

Viking Line is a public limited company and a market-leading brand in passenger traffic on the northern Baltic Sea. It offers passenger services, recreation and cargo carrier services on the vessels Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS and on the flagship Viking Grace.

Taggar:

– Under julen vill vi alldeles särskilt skämma bort våra kunder med gastronomiska upplevelser. Till julmaten hör traditionerna, men också en möjlighet att kombinera bekanta rätter med nya, fräscha smaker. I år har vår ambition varit att lyfta fram och ge nordiska maträtter och smaker en fräsch touch och denna filosofi kommer också att återspeglas i vårt julbord.
Bodil Ståhl, Viking Line Restaurant Manager