PUBLICERING AV ÅRSREDOVISNING, UPPDATERING AVSEENDE DISKUSSIONERNA MED LÅNGIVARNA OCH ÄNDRING AV DEN FINANSIELLA KALENDERN

Pressmeddelande

Som tidigare kommunicerats har Viking Supply Ships A/S varit i diskussioner med sina långivare under de senaste månaderna i syfte att nå en långsiktig finansieringslösning. Viking Supply Ships AB meddelade den 2 maj 2016 att man ingått en principöverenskommelse med sina långivare vilken var föremål för vissa villkor. Dialogen är fortfarande inte avslutad, men bolaget är övertygad om att en omstrukturering kommer att slutföras inom en nära framtid.

Som tidigare meddelats senarelades Årsstämman och publiceringen av Delårsrapporten för januari – mars 2016 för Viking Supply Ships AB på grund av förlängda förhandlingar med långivarna. Viking Supply Ships ABs ordinarie årsstämma kommer att hållas torsdagen den 30 juni kl. 13.30 i Mannheimer Swartlings lokaler på Östra Hamngatan 16, Göteborg. Kallelsen kommer att publiceras på bolagets hemsida och i Post och Inrikes Tidningar senast fyra veckor före årsstämman. Publiceringen av Delårsrapporten för januari – mars 2016 kommer att ske 10 juni 08:30.

Koncernens nettoomsättning minskade jämfört med föregående år till 1 977 MSEK (3 190). Resultat efter skatt uppgick till -440 MSEK (200). Publiceringen av delårsrapporten för januari – mars 2016 kommer att ske 10 juni 08:30.

KV1

• Ett charterkontrakt för Brage Viking har ingåtts med ett större oljebolag. Fartyget är kontrakterat fram till december 2017, med optioner om förlängning av avtalet fram till juni 2019.
  • För att bibehålla konkurrenskraften och minska kostnadsbasen har ledningen beslutat att stänga kontoret i Aberdeen, Skottland, från och med juli 2015. Organisationsförändringen minskar de administrativa kostnaderna och säkerställer en fortsatt stark finansiell ställning.
  • Försäljningen av det mindre bulkfartyget TransForte slutfördes i februari 2015. Transaktionen gav en positiv likviditetseffekt på 3 MSEK netto efter återbetalning av lån på fartyget.

KV2

• Ett nytt kontrakt har ingåtts med ett olje- och gasbolag för Vidar Viking som därmed är sysselsatt fram till augusti 2016, med option om förlängning av avtalet fram till februari 2017. Kontraktsvärdet inklusive optioner är omkring 45 MUSD.
  • Ett förnyat sjuårigt managementkontrakt ingicks med svenska Sjöfartsverket avseende statsisbrytarna.
  • Efter beslut på extra bolagsstämma genomfördes i juni en efterutdelning med 0,55 sek/aktie, totalt 98 MSEK.
  • Rederi AB Transatlantic namnändrades till Viking Supply Ships AB.
  • Christian W. Berg utsågs i april till VD och koncernchef samt fortsätter som VD för Viking Supply Ships A/S.
  • Niels J. Kindberg utsågs till interim finansdirektör.

KV3

• Kontraktet för Njord Viking har förlängts. Fartyget är kontrakterat till 31 december 2016 med option till förlängning med ytterligare två sexmånadersperioder. Totala värdet inklusive optionsperioderna uppgår till motsvarande ca 270 MSEK.
  • Som åtgärd till följd av den fortsatt svaga marknaden har Viking Supply Ships initierat ett marknadsanpassningsprogram med ambition att reducera årliga operativa kostnader med upp till ca 70 MSEK. Detta sker i tillägg till redan införda kostnadsbesparingar om ca 45 MSEK årligen.
  • Ulrik Hegelund utsågs till finansdirektör i Viking Supply Ships A/S samt Viking Supply Ships AB med tillträde 1 september 2015.

KV4

• Avyttringarna av TransAtlantic Container AB och TransAtlantic Ship Management verksamhet slutfördes under det fjärde kvartalet och medförde en reavinst om totalt ca 35 MSEK.
  • På grund av den utmanande marknadssituationen har ytterligare nedskrivningar om 77 MSEK avseende PSV fartygen skett under det fjärde kvartalet.
  • De försämrade marknadsförhållandena inom den globala olje- och gasindustrin fortsatte att påverka koncernens intjäning och finansiella ställning negativt. Koncernens likviditet är ansträngd och i nuvarande marknad kommer koncernen inte att kunna uppfylla framtida åtaganden i låneavtalen. En överenskommelse med koncernens långivare är nödvändig och därför inleddes en dialog med koncernens långivare under det fjärde kvartalet 2015, med målsättning att före utgången av det första kvartalet 2016 ha säkerställt en långsiktigt stabil finansiering.
  • I december mottogs en förtida uppsägning av kontraktet för AHTS fartyget Brage Viking. Fartyget kommer att fortsätta i enlighet med kontraktet fram till mitten av augusti 2016. Uppsägningen, som avser den därefter fasta kontraktsperioden 2016 och 2017, representerar ett intäktsbortfall om ca 33 MUSD.
  • Tor Viking slutförde sitt kontrakt med Shell US i slutet av det fjärde kvartalet. På sin väg tillbaka till Nordsjön gick fartyget utan assistans genom Nordostpassagen vilket tidigare aldrig gjorts av något fartyg så sent på säsongen.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Ulrik Hegelund, CFO, tfn. +45 41 77 83 97, e-post ulrik.hegelund@vikingsupply.com

Morten G. Aggvin, IR & Treasury Director, tfn. +47 41 04 71 25, e-post ir@vikingsupply.com

Viking Supply Ships AB (publ) är ett svenskt företag med huvudkontor i Göteborg, Sverige. Viking Supply Ships A/S är ett dotterbolag till Viking Supply Ships AB (publ). Viking Supply Ships AB (publ) har dessutom dotterbolaget Transatlantic AB. Verksamheten är fokuserad på offshore och isbrytning främst i arktiska och subarktiska områden, samt shipping inom Östersjöområden. Bolaget har totalt cirka 500 anställda och omsättningen 2015 uppgick till 1 977 MSEK. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX, Stockholm, segment Small Cap. För ytterligare information, vänligen besök: www.vikingsupply.com

Viking Supply Ships AB är skyldig att offentliggöra denna information enligt marknadslagen värdepappersmarknaden och / eller lagen om handel med finansiella instrument (Sw: lagen om värdepappersmarknaden och lagen om handel med finansiella instrument). Informationen lämnades för offentliggörande den 1 juni 2016, 08:30.