TransAtlantic har tagit leverans av AHTS-fartyget Njord Viking

TransAtlantic har tagit leverans av AHTS-fartyget Njord Viking från varvet Astilleros Zamakona S.A i Spanien. Njord Viking är det andra nybygget i en serie av fyra som byggs vid varvet. Fartygsserien är speciellt konstruerad för att möta kraven på effektiv, säker och miljövänlig offshorehantering i områden med svåra isförhållanden.

Njord Viking har följande tekniska data: AHTS, bollard pull 230 ton, ice class 1A, deicing,
ROV-utrustad, stand by vessel, oilrec, clean design, deck area 750 m2.
Längd 85 m, bredd 22 m, dödvikt 4.500 ton och uppfyller de senaste reglerna kring oljesanering.

Njord Viking är kontrakterad av det norska oljebolaget ENI för att stödja prospektering och utbyggnad av verksamhet i Barents hav inklusive Goliat fältet, som ligger 52 sjömil norr om Norges kust.  Uppdraget beräknas att påbörjas under sommaren 2011 och kontraktsvärdet uppgår till 430 MNOK.

För ytterligare information kontakta VD Stefan Eliasson tel 0304 – 67 47 00

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi. Verksamheten är indelad i två affärsområden; Offshore/Icebreaking och Industrial Shipping. Fartygsflottan består av 38 fartyg samt två ankarhanterings-fartyg under beställning med leverans 2011 samt fartyg inchartrade på kortare perioder.
Bolaget har ca 750 anställda.  Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap.