TransAtlantic har tecknat kontrakt med Statoil för AHTS fartyget Loke Viking

För AHTS fartyget Loke Viking, (19,040 hästkrafter - byggd 2010), har ett kontrakt slutits med Statoil för arbete i Barents hav. Fartyget skall arbeta med att understödja borrningen av ett antal oljebrunnar med start i november 2010. Befraktningsperioden är bekräftad för tre brunnar (vilket tar 60-75 dagar per brunn), med option för fler brunnar i Statoils val. Den första borrningen kommer att vara på Skrugard fältet, mellan Björnöya och Snövit fältet. Borriggen som kommer att användas är Polar Pioneer. Förutom vår omfattande erfarenhet av arbete under svåra väderförhålladen och arktisktklimat, har avisningsutrustning, Stand-by och oljebekämpnings förmåga varit avgörande faktorer vid Statoils val av fartyg för operationerna i Barents hav.

Uppdraget kommer troligen att ske direkt anslutning till det nuvarande uppdraget på västkusten av Grönland. Detta är det andra uppdraget för fartyget efter hennes leverans från Zamakona varvet i maj i år. Hamerfest i nord Norge kommer att vara logistikbas under detta kontrakt.

För ytterligare information kontakta t.f VD Stefan Eliasson tel 0304 - 67 47 00

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi. Verksamheten är indelad i två affärsområden; Offshore/Icebreaking och Industrial Shipping. Fartygsflottan består av 39 fartyg samt tre ankarhanterings-fartyg under beställning med leverans 2010-2011 samt fartyg inchartrade på kortare perioder.
Bolaget har ca 1 100 anställda.  Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap.