UPPDATERING AVSEENDE DISKUSSIONERNA MED LÅNGIVARNA I VIKING SUPPLY SHIPS AB

Pressmeddelande

Den 9 juni 2016 informerades Viking Supply Ships AB´s dotterbolag Viking Supply Ships A/S (“VSS A/S”) om att Norseman Offshore AS lämnat in en ansökan till Maritime and Commercial High Court i Köpenhamn om att försätta VSS A/S i konkurs. Bolaget har ännu inte delgivits något officiellt besked om denna ansökan från domstolen. Norseman Offshore AS är ägare till fartyget Odin Viking som är bareboat inhyrt av VSS A/S. Grunden för konkursansökan är obetalda hyror till ett sammanlagt belopp om ca 2,5 MUSD. Parterna har under flera månader fört diskussioner som ett led i den övergripande finansiella omstruktureringen av koncernen. VSS A/S anser att denna ansökan saknar grund och kommer därför resolut att bestrida denna. VSS A/S avser att fullfölja processen för att åstadkomma den omstrukturering av skulderna som beskrivs ytterligare i årsredovisningen för 2015.

Med anledning av den senaste händelseutvecklingen kommer bolagets delårsrapport för första kvartalet 2016, som skulle offentliggjorts kl 08:30 idag, istället att offentliggöras senare under dagen. Det investor call som planerats till kl 10 idag kommer att hållas på måndag kl 10.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Christian W. Berg, CEO, tfn. +45 41 77 83 80, e-post christian.berg@vikingsupply.com

Morten G. Aggvin, IR & Treasury Director, tfn. +47 41 04 71 25, e-post ir@vikingsupply.com

Viking Supply Ships AB (publ) är ett svenskt företag med huvudkontor i Göteborg, Sverige. Viking Supply Ships A/S är ett dotterbolag till Viking Supply Ships AB (publ). Viking Supply Ships AB (publ) har dessutom dotterbolaget Transatlantic AB. Verksamheten är fokuserad på offshore och isbrytning främst i arktiska och subarktiska områden, samt shipping inom Östersjöområden. Bolaget har totalt cirka 500 anställda och omsättningen 2015 uppgick till 1 977 MSEK. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX, Stockholm, segment Small Cap. För ytterligare information, vänligen besök: www.vikingsupply.com

Viking Supply Ships AB är skyldig att offentliggöra denna information enligt marknadslagen värdepappersmarknaden och / eller lagen om handel med finansiella instrument (Sw: lagen om värdepappersmarknaden och lagen om handel med finansiella instrument). Informationen lämnades för offentliggörande den 10 juni 2016, 08:30.