Viking Supply Ships AB Delårsrapport januari-juni 2016

ANDRA KVARTALET 2016

• Nettoomsättningen uppgick till 298 MSEK (553)
  • Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick
  • till 57 MSEK (86)
  • Resultat efter skatt uppgick till -128 MSEK (36)
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick
  • till -0,7 SEK (0,2)

JANUARI - JUNI 2016

• Nettoomsättningen uppgick till 617 MSEK (1 062)
  • Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till 124 MSEK (144)
  • Resultat efter skatt uppgick till -168 MSEK (-35)
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till
  • -0,9 SEK (-0,2)

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET 2016

• Med hänvisning till den pågående finansiella omstruktureringen av Viking Supply Ships A/S undertecknades den 12 juli ett avtal i enlighet med tidigare överenskommelse med bankerna. I augusti träffade Viking Supply Ships A/S en överenskommelse med kommittén som företräder obligationsinnehavarna beträffande ett ändrat förslag om omstrukturering av obligationslånet, och det kommer inom kort att kallas in till ett möte med obligationsinnehavarna. Under förutsättning att förslaget blir godkänt på mötet med obligationsinnehavarna så fullbordar detta den finansiella omstruktureringen av Viking Supply Ships A/S.
  • EBITDA för det andra kvartalet uppgick till 57 MSEK (86).
  • De genomsnittliga dagsraterna under det andra kvartalet 2016 uppgick till 51 400 USD (58 500) för AHTS-fartygen, och 0 USD (4 100) för PSV-fartygen. Genomsnittlig utnyttjandegrad under det andra kvartalet 2016 uppgick till 68 % (75) för AHTS-fartygen, och 0 % (22) för PSV-fartygen.
  • Med anledning av den försämrade marknadssituationen inom olje- och gasindustrin och som ytterligare åtgärd för att öka fokus på kostnadseffektiviteten i bolaget, har Viking Supply Ships beslutat att stänga kontoret i St. John´s, Newfoundland, med verkan från den 28 april 2016.
  • I maj 2016 var Viking Supply Ships överens med långivande banker om huvudprinciperna i ett omstruktureringsavtal. Tecknandet av det slutliga avtalet i form av ett term sheet (”avtalet”) är villkorat av att vissa villkor uppfylls, som inkluderar att avtalet med innehavarna till det icke säkerställda obligationslånet utgivet av Viking Supply Ships A/S omförhandlas och ändras, samt att villkoren i bareboat charteravtalet av Odin Viking omförhandlas och ändras.
  • På grund av den svaga marknadssituationen har Viking Supply Ships A/S under kvartalet gjort nedskrivningar på PSV fartygen om totalt 145 MSEK.
  • TransAtlantic har under kvartalet avyttrat de mindre bulkfartygen TransAndromeda och TransCapricorn. Transaktionen medför ett positivt likviditetstillskott om ca 24 MSEK.
  • Efter en kort tillfällig tjänstledighet är Christian W. Berg åter i tjänst som VD för Viking Supply Ships A/S.

VIKTIGA HÄNDELSER EFTER ANDRA KVARTALET 2016

• Viking Supply Ships A/S har mottagit förtida uppsägning av kontraktet för ice class 1A AHTS “Njord Viking”. Fartyget har varit sysselsatt för ENI Norge i Barents hav och har också deltagit i den utökade bogseringsberedskapen i området på uppdrag av norska kustbevakningen. Fartyget var fast kontrakterat av ENI Norge till slutet av 2016, med optioner om förlängning på ytterligare 2 x 6 månader. I enlighet med kontraktet är Viking Supply Ships A/S berättigat till en kompensation på grund av uppsägningen om ca 13 300 USD per dag för den kvarstående delen av den fasta perioden. Uppsägningen representerar ett intäktsbortfall om ca 3,3 MUSD under 2016. Viking Supply Ships A/S kommer framgent att reducera intäktsbortfallet genom att erbjuda fartyget i spotmarknaden i Nordsjön, samtidigt som alternativa kontraktmöjligheter för fartyget eftersöks.