Viking Supply Ships AB informerar om ändringar i den finansiella kalendern och om diskussionerna med långivarna

12 december 2017

Som tidigare meddelats, pågår diskussioner mellan dotterbolaget Viking Supply Ships A/S och dess långivare angående bolagets långfristiga finansiering. Samtliga långivare har nu meddelat Viking Supply Ships A/S att man antagit omstruktureringsförslaget. Koncernens bedömning är att den finansiella omstruktureringen kan slutföras inom kort, under förutsättning av att slutliga godkännanden från långivarnas kreditkommittéer erhålls.

I huvudvillkoren i omstruktureringsförslaget ingår att Viking Supply Ships tar in 15 MUSD i den nyemission som tidigare meddelats. Vidare kommer bolagets räntebetalningar och amorteringar väsentligt reduceras fram till det första kvartalet 2020. De finansiella kovenanterna har också omförhandlats vilket ger Viking Supply Ships A/S större utrymme att operera under de för närvarande utmanande marknadsförutsättningarna.

Enligt information som gick ut i pressmeddelande den 29 november, senarelades offentliggörandet av bolagets delårsrapport för det tredje kvartalet 2017 på grund av de pågående diskussionerna med långivarna. Då en principöverenskommelse med långivarna är på plats, förväntas delårsrapporten offentliggöras den 18 december kl. 08:30. Med anledning av offentliggörandet av delårsrapporten kommer en telefonkonferens att hållas den 18 december kl. 10:00.

Med anledning av beslutet om uppskjutande av tidpunkten för offentliggörande av delårsrapporten för det tredje kvartalet 2017 har styrelsen med stöd av bolagsstämmans bemyndigande beslutat att ändra den tidigare kommunicerade tidsplanen för nyemissionerna genom att förlänga teckningsperioden i företrädesemissionen enligt nedan. Skälet till förlängningen av teckningsperioden är att möjliggöra för aktieägarna att ta delårsrapporten för det tredje kvartalet 2017 i beaktande.

Ny indikativ tidplan för företrädesemissionen:

18 december     Delårsrapport för det tredje kvartalet 2017 offentliggörs

21 december     Preliminärt datum för offentliggörande av tilläggsprospekt

22 december     Handel med teckningsrätter avslutas

28 december     Teckningsperioden avslutas

2 januari          Beräknad dag för offentliggörande av preliminärt teckningsresultat

För ytterligare information om den finansiella kalendern, vänligen se:

För ytterligare information vänligen kontakta:

Ulrik HegelundCFO, tfn +45 41 77 83 97, e-mail ulrik.hegelund@vikingsupply.com

Morten G. AggvinIR & Treasury Director tfn +47 41 04 71 25, e-mail ir@vikingsupply.com

Viking Supply Ships AB  är moderbolag i en svensk rederikoncern med huvudkontor i Göteborg. Koncernen bedriver sin verksamhet i fyra segment: Anchor Handling Tug Supply fartyg (AHTS), Platform Supply Vessels (PSV), Services samt Ship Management. Verksamheten är fokuserad inom offshore och isbrytning primärt i Arktiska samt subarktiska områden. Koncernen har ca 400 anställda och omsättningen för 2016 uppgick till 760 MSEK. Bolagets B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, segment Small Cap. www.vikingsupply.com.

Denna information är sådan information som Viking Supply Ships AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 december 2017 kl. 11:10 CET.