Viking Supply Ships ABs valberedning utsedd.

28 november 2017

Enligt beslut på årsstämman den 27 juni 2017 ska Viking Supply Ships ABs valberedning bestå av fyra ledamöter. De fyra ledamöterna ska representera de tre röstmässigt största aktieägarna/ägargrupperna i bolaget per den 30 augusti 2017 samt styrelsens ordförande. Önskar sådan aktieägare ej utse ledamot, tillfrågas den fjärde största ägaren eller ägargruppen osv, förutsatt att aktieägaren innehar minst 3 % av rösterna i bolaget. Om ingen av de tillfrågade aktieägarna eller ägargrupperna, som innehar minst 3 % av rösterna i bolaget, väljer att utse en ledamot till valberedningen skall valberedningen bestå av tre ledamöter.

I valberedningen inför årsstämman 2018 ingår: Bengt A. Rem i sin egenskap av styrelsens ordförande (tillika representant för Kistefos AS/Viking Invest AS), Lena Patriksson Keller som representerar Enneff Rederi AB/Enneff Fastigheter AB/Enneff Intressenter AB och Tom Olav Holberg som representerar Kistefos AS/Viking Invest AS. Då bolagets tredje största aktieägare avstått sin rätt att utse en medlem till valberedningen, och ingen annan aktieägare per den 30 augusti 2017 innehade minst 3 % av rösterna i bolaget, kommer valberedningen i enlighet med beslutet på årsstämman som hölls i juni att bestå av tre ledamöter.

Aktieägare som önskar få ärende behandlat på stämman eller som önskar lämna förslag till valberedningen kan skriftligen begära detta hos bolaget. Sådan begäran sänds till IR & Treasury Director Morten G. Aggvin som också utsetts till valberedningens sekreterare. Begäran måste ha inkommit till bolaget senast den 11 april 2018 eller i så god tid att ärendet, om så krävs, kan upptas i kallelsen till stämman.

Årsstämman kommer att hållas i Göteborg den 30 maj 2018.

Morten G. Aggvin, IR & Treasury Director, Viking Supply Ships AB, Idrottsvägen 1, 444 31 Stenungsund, tfn: +47 41 04 71 25, mga@vikingsupply.com.

Viking Supply Ships AB (publ) är ett svenskt företag med huvudkontor i Göteborg, Sverige. Viking Supply Ships A/S är ett dotterbolag till Viking Supply Ships AB (publ). Viking Supply Ships AB (publ) har dessutom dotterbolaget Transatlantic AB. Verksamheten är fokuserad på offshore och isbrytning främst i arktiska och subarktiska områden, samt shipping inom Östersjöområden. Bolaget har totalt cirka 400 anställda och omsättningen 2016 uppgick till 760 MSEK. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX, Stockholm, segment Small Cap. För ytterligare information, vänligen besök: www.vikingsupply.com.