Viking Telecom erhåller order på routertelefoner från en teleoperatör i USA

Viking Telecom erhåller order på routertelefoner från en teleoperatör i USA Viking Telecom AB (publ) har mottagit sin första order från USA på telefoner med inbyggd routerfunktionalitet till ett värde av ca 3,5 miljoner kronor. För att hantera försäljningen på den amerikanska marknaden startar man samtidigt ett helägt dotterbolag. - Vi är mycket glada över vår etablering och denna initialorder från USA. Den amerikanska marknaden är mycket intressant för våra routertelefoner och övriga telekomprodukter och det är vår förhoppning att försäljningen skall ta fart under nästa år, säger VD Carl Schneider. Viking Telecom (publ.) koncernen utvecklar och marknadsför accessprodukter för befintliga och framtida kommunikationsnät inom affärsområdena Telecom och Microwave. Under 2000 ökade bolagets rörelseintäkter med 117 % till 400 (184,4) miljoner kronor och rörelseresultatet uppgick till 12,4 (7,8) miljoner kronor. Orderstocken ökade till 418 (152) miljoner kronor. Bolaget har idag ca 100 anställda, med säte i Göteborg och dotterbolag i Belgien, Portugal, Hong Kong samt ett hälftenägt samriskbolag i Norge. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista/Attract-40, under listnamnet VIKT. För ytterligare information kontakta: Carl Schneider VD Viking Telecom AB Tel 031-720 69 01, mobil 0739-20 69 01 Epost: carl.schneider@viking-telecom.com Information finns även på: www.viking-telecom.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/29/20011029BIT00650/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/29/20011029BIT00650/bit0001.pdf