Viking Telecom erhåller ytterligare order i Europa på SMS-terminaler för det fasta telenätet Viking Telecom AB (publ) har utsetts som leverantör av SMS terminaler för det fasta telenätet av Irlands ledande teleoperatör, Eircom. Eircom kommer att lansera SMS i det fasta telenätet i början av september i år och har valt Viking Telecom som leverantör av SMS terminaler. - Att ytterligare en operatör i Europa har valt Viking Telecom som leverantör när det gäller SMS terminaler bekräftar att vår satsning på SMS för det fasta telenätet är riktig. Vår utveckling av nya produkter och system för att kunna leverera fler mobila tjänster över det fasta telenätet pågår kontinuerligt, säger VD Carl Schneider. Viking Telecom är sedan tidigare leverantör av nummerpresentationsutrustning till Eircom via sitt dotterbolag Cidco Europe AB. SMSit är en terminal som skickar SMS (Short Message Service) över det fasta telenätet. Produkten är tack vare tangentbord och en tydlig display mycket användarvänlig och ansluts enkelt till det vanliga telefonjacket. Produkten skickar och tar emot textmeddelanden till andra fasta SMS-terminaler eller till/från mobiltelefoner. Den ger dessutom tillgång till mobiloperatörernas fulla SMS-tjänsteutbud och är en nummerpresentatör. SMS-terminalen och tillhörande system är patentsökt av Viking Telecom AB. Viking Telecom (publ.) koncernen utvecklar och marknadsför accessprodukter för befintliga och framtida kommunikationsnät inom affärsområdena Telecom och Microwave. Bolaget har sitt säte i Göteborg och aktiva dotterbolag i Sverige, Portugal och Hong Kong samt ett hälftenägt samriskbolag i Norge. Bolaget är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista, under listnamnet VIKT. För ytterligare information kontakta: Carl Schneider Per A Silfveroxel VD Viking Telecom AB Vice VD Marknad- och försäljning Viking Telecom AB Tel: 031-720 69 01, Tel: 031-720 69 56, mobil: 0739-20 69 01 mobil: 0736-82 69 56 E-post: E-post: carl.schneider@viking-telecom.com per.silfveroxel@viking-telecom.com Information finns även på: www.viking-telecom.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/03/20020703BIT00540/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/03/20020703BIT00540/wkr0002.pdf