Viking Telecom lanserar SMS-terminal för det fasta telenätet

Viking Telecom lanserar SMS-terminal för det fasta telenätet Viking Telecom AB (publ.) kommer att lansera en fristående terminal för överföring av SMS (textmeddelanden) till och från det fasta telenätet. Lansering kommer att ske på CEBIT-mässan i Hannover i 22-28 mars. Viking Telecom presenterar med sin nya produkt möjligheten att skicka SMS till och från det fasta telenätet. SMS är en förkortning av Short Message Service och är idag en mycket populär form av kommunikation mellan mobiltelefoner. - Såvitt vi känner till är detta världens första fristående terminal för att skicka SMS till och från den vanliga telefonlinjen, säger Carl Schneider VD på Viking Telecom AB Det skickas dagligen ca 115 miljoner SMS i Europa. I Sverige sker en fördubbling av marknaden var femte månad. Viking Telecoms produkt är tack vare tangentbord och en tydlig display mycket användarvänlig och ansluts enkelt till det vanliga telefonjacket. Produkten skickar och tar emot textmeddelanden till andra fasta SMS-terminaler eller till/från mobiltelefoner. Den ger dessutom tillgång till mobiloperatörernas fulla SMS-tjänsteutbud och är en nummerpresentatör. SMS-terminalen och tillhörande system är patentsökt av Viking Telecom AB. - Intresset från marknaden är mycket stort och med den här produkten kommer vi att kunna hjälpa både mobiloperatörer och teleoperatörer i fasta nätet att öka trafiken, säger Göran Nordlund, vVD och ansvarig för affärsutveckling på Viking Telecom AB. Viking Telecom (publ.) koncernen utvecklar och marknadsför accessprodukter för befintliga och framtida kommunikationsnät inom affärsområdena Telecom, Broadband och Microwave. Viking Telecom tillhör de ledande leverantörerna av routerprodukter för rösttelefoni. Under 1999 ökade bolagets nettoomsättning med 84 % till 184 miljoner kronor och rörelseresultatet före goodwillavskrivningar uppgick till 8,2 miljoner kronor. Bolaget fortsätter att växa med lönsamhet och omsättningen under årets första nio månader uppgick till 199 miljoner kronor. Bolaget har idag ca 85 anställda, med säte i Göteborg och dotterbolag i Belgien och Portugal, samt ett hälftenägt samriskbolag i Norge. Bolaget finns på OM Stockholmsbörsens O-lista, under listnamnet VIKT. Torsdag den 8 februari 2001 släpper bolaget sin bokslutskommuniké för 2000. För ytterligare information kontakta: Carl Schneider Göran Nordlund VD Viking Telecom AB vVD ansvarig för affärsutveckling Viking Telecom AB Tel 031-720 69 01, Tel 031-720 69 02, mobilTel: 0739-20 69 01 mobil 0739-20 69 02 Epost: Epost: Goran.nordlund@viking-telecom.com carl.schneider@viking-telecom.com Information finns även på: www.viking-telecom.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/07/20010207BIT00790/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/07/20010207BIT00790/bit0002.pdf