10 tips till dig som funderar på att köpa fritidshus

I takt med att vårvärmen stiger ökar intresset för att köpa fritidshus. Men det gäller att hålla huvudet kallt och tänka efter innan du slår till.

Kontrollera husets svaga punkter:

1. Inga närliggande sluttningar som medför att vatten rinner mot huset.

2. Källare bör ha ett trefaldigt fuktskydd: dagvattensystem som avleder vatten som träffar husets tak, dränering som hindrar markvattnet att komma i kontakt med huset samt ett fuktskydd i form av värmeisolering eller en fuktspärr.

3. Om taket har pannor, kontrollera att de ligger på plats och är hela. Pannorna ska fungera vattenavvisande, om de inte är täta ska underlagspappen ta hand om vattnet som läcker igenom.

4. Om huset har ett platt eller låglutande tak är det extra viktigt att kontrollera taktäckningen. Denna konstruktion är mycket skadebenägen.

5. I hus byggda efter 1970 och i tilläggsisolerade hus finns mycket isolering på vinden. Om det finns otätheter i vindsbjälklaget kan ett litet tillskott av fukt från bostaden skapa stora problem.

6. Klarar huvudsäkringen av att du kör element, varmvattenberedare och spisen samtidigt?

7. Kolla vattentillgång och vattenkvalitet om huset har egen brunn och avloppet om det finns en tank eller trekammarbrunn.

8. Kontrollera att fasaden är hel och se till att åtgärda sprickor på ett fackmannamässigt sätt.

9. Genom att själv gå ned i krypgrunden kan du upptäcka fuktskador. Den mest kritiska perioden är juli-september. Kontrollera om väggarna är fuktiga, känns det fuktigt, luktar det jord?

10. Tänk efter hur mycket tid du vill lägga på renoveringar och underhåll. Fritidshus kräver ofta mer tid och engagemang än man tror...

Patrik Wendelius, byggnadsteknisk expert, 010-750 01 35
Henrik Fahlgren, pressansvarig, 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 313 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.