Åtta av tio villaägare kritiska till rotsveket

83 procent av Villaägarnas medlemmar är kritiska till sänkningen av rotavdraget, visar en enkät genomförd av förbundet. Över 80 procent av de svarande förväntar sig dessutom att svartarbetet kommer att ökar och att efterfrågan på hantverkstjänster minskar som en följd av sänkningen.

Regeringens besked i vårbudgeten att rotavdraget sänks möter kraftig kritik från villaägare i hela landet.

- Stefan Löfven försvarade häftigt rotavdraget i valrörelsen. Nu sänker han det. Våra medlemmar är självklart besvikna, säger Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef på Villaägarna.

Mer svartarbete och lägre efterfrågan på hantverkstjänster kan bli följden av sänkningen.

-   Undersökningar visar att rotavdraget nästan raderat allt svartarbete i branschen. Åtta av tio husägare tror att svartarbetet återigen kommer att öka och att efterfrågan på hantverkstjänster minskar med ett sänkt rotavdrag, säger Jakob Eliasson.

Villaägarna vill ha kvar rotavdraget i dess nuvarande form. Det leder till bättre underhåll av bostadsbeståndet och en tryggare och bättre hantverksbransch.

-   Rotsänkningen gör att mindre jobb blir dyrare, medan de verkligt dyra lyxrenoveringarna inte påverkas. Det är förvånande att en vänsterregering lägger ett sådant förslag. Särskilt som två tredjedelar av de som använder avdraget tjänar under brytpunkter för statlig inkomstskatt, säger Jakob Eliasson.

Enkäten har skickats till Villaägarnas medlemmar. Under perioden 9-14 april 2015 besvarade 2 877 personer enkäten.

Jakob Eliasson, samhällpolitisk chef, 076-848 13 00
Julia Kronnäs, pressekreterare, 072-222 04 56

Följ rotdebatten på facebook: https://www.facebook.com/villaagarna/posts/905997799444181

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se . Diskutera med oss på Facebook och Twitter .