Bostadsbranschen kräver svar från energiministern om höjningar av elnätspriser

Villaägarna har tillsammans med stora delar av bostadsbranschen begärt svar från energiminister Ibrahim Baylan om hur regeringen avser att agera för att hålla tillbaka höjningarna av elnätspriserna.  De senaste tre åren har elnätspriserna i de tre största bolagens elnät stigit med mellan 12 och 37 procent, samtidigt som den allmänna kostnadsutvecklingen varit måttlig.

Om inte dagens reglering för elnätsbolagens intäkter skärps riskerar vi fortsatt kraftiga prishöjningar i de nät som ägs av Vattenfall, E.ON och Ellevio. De tre bjässarna täcker tillsammans in ungefär 60 procent av hushållen.

– Vi är oroliga för att energiministern i den förordning som lovats inom kort inte kommer våga gå hela vägen och genomföra uppenbart nödvändiga ändringar i regelverket för elnätsbolagens intäktsramar, säger Anna Werner, samhällspolitisk analytiker på Villaägarna.

I brevet till Ibrahim Baylan begär bostadsorganisationerna att regeringen ger Energimarknadsinspektionen de verktyg som tillsynsmyndigheten begärt för att kunna hålla tillbaka prisökningarna. Förslagen kommer också att minska antalet dyra rättsprocesser.

– Vi anser att det är avgörande att samtliga Energimarknadsinspektionens förslag genomförs för att hålla nere elnätsbolagens intäktsramar och därmed dämpa prisökningarna i elnäten. Vi har därför helt enkelt frågat energiministern om han avser att begränsa elnätsbolagens intäkter genom att besluta om Energimarknadsinspektionens samtliga förslag, säger Anna Werner.

Brevet till energiministern är förutom av Villaägarna undertecknat av: Bostadsrätterna, Fastighetsägarna, HSB, (Hyresgästföreningen), Riksbyggen och SABO.

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 324 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Sollentuna. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Sollentuna, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se Följ oss på Facebook och Twitter

Taggar: