Den nya regeringen måste sänka avkastningskravet på SBAB

Idag presenterades SBABs tredje kvartalsrapport och trots minskad utlåning och sjunkande räntor ökar räntenettot och därmed vinsten. Under det tredje kvartalet når SBAB den förra regeringens avkastningsmål om minst tio procents avkastning på eget kapital.

- Den goda utvecklingen för SBAB visar att den nya regeringen som i opposition visade intresse för att driva frågan om minskade bolånemarginaler kan och bör sänka avkastningskravet på SBAB, säger Daniel Liljeberg, chefekonom på Villaägarnas Riksförbund.

SBABs totala utlåning till hushåll ökade under  kvartalet med en procent. Samtidigt minskade utlåningen till företag och bostadsrättsföreningar med fyra procent. Trots att SBABs totala utlåning minskat och trots fallande räntor över lag ökade SBABs räntenetto med 7,4 procent.

Förklaringen är, vilket SBAB också medger i kvartalsrapporten, lägre upplåningskostnader.

Sedan årsskiftet har SBAB sänkt sin tremånadersränta med endast 0,32 procentenheter samtidigt som upplåningsräntorna (Stibor 3 mån, 2- och 5- åriga bostadsobligationsräntor) fallit med mellan 0,5 och 1,7 procentenheter.

- Om den nytillträdde finansmarknasministern Per Bolund menar allvar med att vilja sänka bankernas bolånemarginaler måste han först och främst få ordning på den bank han själv äger, säger Daniel Liljeberg.

Numera överträffar SBAB den förra regeringens avkastningskrav på SBAB som höjdes 2013 till 10 procent på eget kapital genom en avkastning det tredje kvartalet på 10,7 procent.

Det gamla avkastningskravet som alliansregeringen höjde 2013 löd femårig statsobligationsränta plus fem procentenheter. I nuvarande ränteläge skulle det motsvara ett avkastningskrav på eget kapital på mellan fem och sex procent.

Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99
Henrik Fahlgren, pressansvarig, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.