Här är dyraste småhuskommunerna i Sverige

Lidingö kommun är Sveriges dyraste kommun för den som vill bo i småhus. Det krävs en årlig bruttoinkomst på 1 000 000 kr för boende i ett genomsnittligt hus. Billigast är Åsele, där det räcker med en årlig hushållsinkomst på 388 000 kronor. Det visar en ny rapport från Villaägarna.

Villaägarnas Boendekostnadsutredning för 2013 visar den totala kostnaden för att köpa och bo i småhus i landets kommuner och vilken inkomst som behövs för att klara bankernas krav på marginaler i privatekonomin.

I storstäderna, där priserna är höga, krävs ofta en total bruttoinkomst på över 600 000 kronor för att köpa och bo i hus. Men trots höga priser byggs det färre småhus än på mycket länge. Något som hjälper till att hålla prisnivåerna uppe, säger Daniel Liljeberg.

Under det fjärde kvartalet 2012 påbörjades endast 909 småhusbyggen i hela Sverige. Det är den sämsta siffran sedan 1997.

Sveriges flyttskatter – som är högst i Europa – är en del av problemet. De leder till låg rörlighet på bostadsmarknaden och lågt byggande, vilket i sin tur pressar upp priserna. I slutändan får de hushåll som måste ordna en bostad betala notan för detta, säger Daniel Liljeberg.

Boendekostnader i rikets 10 dyraste kommuner 2012

Kommun                                        Lägsta möjliga familjeinkomst brutto

Lidingö                                           1000000

Bjurholm                                        396000

Ånge                                                398000

Bräcke                                            398000

Läs hela utredningen på Villaägarnas webbplats

Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99
Henrik Fahlgren, pressansvarig, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 313 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.