Högre elräkningar, oerfaren bostadsminister - men hopp om bolånen

Av regeringsförklaringen framgår att den nya rödgröna regeringen kommer verka för högre elräkningar för hushållen, utan positiv klimateffekt. Däremot finns hopp om pressade marginaler på bolån. Bostadspolitiken är mer svår att förutsäga, eftersom den nye bostadsministern Mehmet Kaplan saknar erfarenhet på området.

Regeringen avser höja målen i elcertifikatsystemet, som är ett system att låta hushållen subventionera kraftbolagens investeringar i förnybar kraftproduktion.

- Subventionerna påverkar inte koldioxidutsläppen, eftersom dessa helt och hållet styrs av handeln med utsläppsrätter. Hushållen kommer drabbas av högre elräkningar, utan att det ger någon som helst klimateffekt, säger Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef på Villaägarnas Riksförbund.

Per Bolund (MP) blir finansmarknads- och konsumentminister.

- Per Bolund har tidigare kritiserat alliansen för dess saktfärdighet att åtgärda bankernas ökade vinstmarginaler på bolån. Han har även pekat på problemet med bristande konkurrens och velat använda SBAB som räntepressare på marknaden. Att prioritera hushållens privatekonomi över högre vinster i bankerna inger förtroende. Nu måste han omsätta orden i handling, säger Jakob Eliasson.

Mehmet Kaplan (MP) utses till ny bostads- och stadsutvecklingsminister.

- Mehmet Kaplan är ett ytterst oväntat val av bostadsminister. Han har såvitt känt inte tidigare profilerat sig på något sätt i den bostadspolitiska debatten och måste betraktas som ett oskrivet blad. Valet av bostadsminister är uppenbarligen ett resultat av en kohandel där mer rutinerade och kunniga rödgröna bostadspolitiker som Veronica Palm dragit det kortare strået.

Jakob Eliassson, samhällspolitisk chef, telefon 076-848 13 00
Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.