Kraftigt höjda taxeringsvärden höjer fastighetskatten

Taxeringsvärdena stiger med i snitt 25 procent för landets småhus 2018, visar en prognos som Villaägarnas Riksförbund låtit SCB ta fram. Nära 950 000 hushåll får därmed fastighetsskatten höjd med upp till ett par tusenlappar om året. I Vindelns kommun stiger taxeringsvärdena i snitt med 49 procent.

Småhusen omtaxeras vart tredje år. Villaägarna har låtit SCB ta fram en prognos över taxeringsvärdena 2018. Prognosen visar på dramatiska höjningar. Knappt hälften (45 procent) av landets småhusägare ligger under maxtaket för fastighetsskatt. För all dem innebär höjda taxeringsvärden oundvikligen högre fastighetsskatt.

-           De högsta skattehöjningarna drabbar områden med idag förhållandevis låga taxeringsvärden. Decennier av lågt byggande har drivit upp priserna i hela landet. Nu får landsbygden betala priset för en misslyckad bostadspolitik. Taxeringsvärdena borde därför frysas på nuvarande nivå, säger Håkan Larsson, boendeekonom på Villaägarnas Riksförbund.

I Vindeln stiger taxeringsvärdena med i snitt 49 procent, enligt prognosen. I 104 av landets 290 kommuner överstiger den genomsnittliga fastighetsskattehöjningen 1 000 kronor.

-           Statens intäkter från fastighetsskatten är större nu än före reformen 2008. Småhusägarna är och förblir en kassako för staten. Taxeringsvärdena bör frysas, och statens ökade intäkter gå tillbaka till boendesektorn i form av sänkta flyttskatter. Det skulle höja rörligheten på bostadsmarknaden och göra att vi använder beståndet mer effektivt, säger Håkan Larsson.

Rapporten med listor över höjningar i varje enskild kommun och län återfinns här .

Håkan Larsson, boendeekonom: 073-093 60 26

Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef: 0768-48 13 00

Lena Södersten, förbundsjurist: 073-582 93 49

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 310 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se . Diskutera med oss på Facebook och Twitter .