Kraftigt höjda taxeringsvärden i Kalmar län

Taxeringsvärdena stiger med i snitt 19 procent för småhusen i Kalmar län år 2018, visar en prognos som Villaägarnas Riksförbund låtit SCB ta fram. 50 035 småhusägare i Kalmar län, det vill säga 62 procent, kommer att ligga under taket i fastighetsskatten år 2018 och får därigenom en höjning med 608 kronor i genomsnitt.

Småhusen omtaxeras vart tredje år. Villaägarna har låtit SCB ta fram en prognos över taxeringsvärdena 2018. Prognosen visar på dramatiska höjningar i Kalmar län.

-           På orter där det råder bostadsbrist ökar taxeringsvärdena kraftigt. Det eldar i sin tur på fastighetsskatten under taket. Men det är ju inte den enskilde husägaren som rår för den misslyckade bostadspolitiken. Taxeringsvärdena borde därför frysas på nuvarande nivå, säger Håkan Larsson, boendeekonom på Villaägarnas Riksförbund.

Kalmar är den kommun i länet där fastighetsskatten ökar som mest under taket med 1 080 kronor. I Hultsfred slår fastighetsskatten som bredast. Där får 100 procent av småhusägarna höjd fastighetsskatt med i genomsnitt 300 kronor.

-           Prognosen visar att taxeringsvärdena ökar kraftigt i många kommuner i Kalmar län. Det leder till högre fastighetsskatter. Statens intäkter från fastighetsskatten är större nu än före reformen 2008. Småhusägarna är och förblir en kassako för staten, säger Håkan Larsson.

Kalmar 80 100     1 030 kr 19% 62%        608 kr
Kalmar 13 108      1 696 kr 26% 30%      1 080 kr
Mörbylånga 7 915      1 251 kr 18% 45%         885 kr
Borgholm 10 254      1 185 kr 17% 51%         773 kr
Västervik 12 595      1 112 kr 17% 55%         653 kr
Oskarshamn 7 536      1 103 kr 16% 52%         645 kr
Nybro 5 512         636 kr 16% 92%         593 kr
Mönsterås 4 951         761 kr 14% 83%         570 kr
Torsås 2 841         505 kr 19% 97%         555 kr
Vimmerby 4 425         719 kr 15% 80%         533 kr
Emmaboda 3 209         407 kr 14% 99%         368 kr
Hultsfred 5 067         357 kr 13% 100%         300 kr
Högsby 2 687         326 kr 6% 99%         128 kr

Rapporten med listor över höjningar i varje enskild kommun och län återfinns här .

Håkan Larsson, boendeekonom: 073-093 60 26
Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef: 0768-48 13 00

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 310 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se . Diskutera med oss på Facebook och Twitter .