Kraftigt höjda taxeringsvärden i Kronobergs län

Taxeringsvärdena stiger med i snitt 20 procent för småhusen i Kronobergs län år 2018, visar en prognos som Villaägarnas Riksförbund låtit SCB ta fram. 30 380 småhusägare i Kronobergs län, det vill säga 63 procent, kommer att ligga under taket i fastighetsskatten år 2018 och får därigenom en höjning med 510 kronor i genomsnitt.

Småhusen omtaxeras vart tredje år. Villaägarna har låtit SCB ta fram en prognos över taxeringsvärdena 2018. Prognosen visar på dramatiska höjningar i Kronoberg.

-           Det är framförallt på orter där det råder bostadsbrist som taxeringsvärdena ökar kraftigt. Det eldar i sin tur på fastighetsskatterna under taket. Men det är ju inte den enskilde husägaren som rår för den misslyckade bostadspolitiken. Taxeringsvärdena borde därför frysas på nuvarande nivå, säger Håkan Larsson, boendeekonom på Villaägarnas Riksförbund.

Växjö är den kommun i länet där fastighetsskatten ökar som mest under taket med 1 110 kronor. I Alvesta får hela 81 procent en skattehöjning med i genomsnitt 878 kronor. I Uppvidinge slår fastighetsskatten som bredast. Där får 99 procent av småhusägarna höjd fastighetsskatt med i genomsnitt 353 kronor.

-           Prognosen visar att taxeringsvärdena ökar kraftigt i många kommuner i Kronobergs län. Intäkterna från fastighetsskatten är större nu än före reformen 2008. Småhusägarna är och förblir en kassako för staten, säger Håkan Larsson.

Kronoberg 48 060     1 100 kr 20% 63%        510 kr
Växjö 15 783      1 898 kr 27% 24%      1 110 kr
Alvesta 5 174         826 kr 20% 81%         878 kr
Älmhult 4 703         931 kr 14% 64%         563 kr
Uppvidinge 3 345         430 kr 13% 99%         353 kr
Lessebo 2 738         512 kr 11% 96%         353 kr
Markaryd 3 550         540 kr 10% 97%         345 kr
Ljungby 8 139         888 kr 7% 67%         308 kr
Tingsryd 4 628         492 kr 6% 98%         195 kr

Rapporten med listor över höjningar i varje enskild kommun och län återfinns här .

Håkan Larsson, boendeekonom: 073-093 60 26
Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef: 0768-48 13 00

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 310 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se . Diskutera med oss på Facebook och Twitter .