Kraftigt höjda taxeringsvärden i Södermanlands län

Taxeringsvärdena stiger med i snitt 27 procent för småhusen i Södermanlands län 2018, visar en prognos som Villaägarnas Riksförbund låtit SCB ta fram. 21 933 småhusägare, det vill säga 33 procent, i Södermanland kommer att ligga under taket i fastighetsskatten år 2018 och får därigenom en höjning med 1 140 kronor i genomsnitt.

Småhusen omtaxeras vart tredje år. Villaägarna har låtit SCB ta fram en prognos över taxeringsvärdena 2018. Prognosen visar på dramatiska höjningar i Södermanlands län.

-           På orter där det råder bostadsbrist ökar taxeringsvärdena kraftigt. Det driver i sin tur upp fastighetsskatten för dem som ligger under taket. Men det är ju inte den enskilde husägaren som rår för den misslyckade bostadspolitiken. Taxeringsvärdena borde därför frysas på nuvarande nivå, säger Håkan Larsson, boendeekonom på Villaägarnas Riksförbund.

Trosa är den kommun i Södermanland där fastighetsskatten ökar som mest med 1 508 kronor. I Oxelösund får hela 34 procent av småhusägarna i snitt en skattehöjning på 1 335 kronor. I Vingåker slår fastighetsskatten som bredast. Där får 88 procent av småhusägarna höjd fastighetsskatt med i genomsnitt 1 013 kronor.

-           Prognosen visar att taxeringsvärdena ökar mycket kraftigt i hela Södermanland. Det är inte rimligt att fastighetsskatten ska öka med mer än 1 000 kronor, vilket den gör i samtliga kommuner utom Katrineholm och Flen. Statens intäkter från fastighetsskatten är större nu än före reformen 2008. Småhusägarna är och förblir en kassako för staten, säger Håkan Larsson.

Södermanland 67 090     1 561 kr 27% 33%     1 140 kr
Trosa 4 575      2 459 kr 29% 10%      1 508 kr
Eskilstuna 17 610      1 735 kr 34% 19%      1 403 kr
Oxelösund 2 702      1 534 kr 24% 34%      1 335 kr
Nyköping 11 523      1 620 kr 28% 28%      1 320 kr
Strängnäs 9 961      1 747 kr 22% 22%      1 080 kr
Gnesta 3 995      1 460 kr 22% 33%      1 058 kr
Vingåker 3 312         744 kr 26% 88%      1 013 kr
Katrineholm 7 488      1 182 kr 23% 45%         990 kr
Flen 5 924         941 kr 22% 72%         968 kr

Rapporten med listor över höjningar i varje enskild kommun och län återfinns här .

Håkan Larsson, boendeekonom: 073-093 60 26
Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef: 0768-48 13 00

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 310 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se . Diskutera med oss på Facebook och Twitter .