Kraftigt höjda taxeringsvärden i Stockholms län

Taxeringsvärdena stiger med i snitt 33 procent för småhusen i Stockholms län 2018, visar en prognos som Villaägarnas Riksförbund låtit SCB ta fram. 16 074 småhusägare i Stockholms län kommer att ligga under taket i fastighetsskatten år 2018 och får därigenom en höjning på 1 343 kronor i genomsnitt.

Småhusen omtaxeras vart tredje år. Villaägarna har låtit SCB ta fram en prognos över taxeringsvärdena 2018. Prognosen visar på dramatiska höjningar i hela Stockholms län.

-           På orter där det råder bostadsbrist blir budgivningen hård vilket driver upp bostadspriser och taxeringsvärden. Det eldar i sin tur på fastighetsskatten för dem under taket. Men det är ju inte den enskilde husägaren som rår för den misslyckade bostadspolitiken. Taxeringsvärdena borde därför frysas på nuvarande nivå, säger Håkan Larsson, boendeekonom på Villaägarnas Riksförbund.

Järfälla är den kommun i Stockholms län där taxeringsvärdena ökar mest med 43 procent. Norrtälje är den kommun i länet där flest personer ligger under taket i fastighetsskatten. Där får 35 procent av småhusägarna en skattehöjning med i snitt 1 313 kronor.

-           Med de gamla fastighetsskattereglerna, då skatten låg på 1 procent av taxeringsvärdet, hade skatten i genomsnitt legat på 39 100 kronor i Stockholms län. Människor hade fått gå från gård och grund. Reformen var nödvändig, men vår granskning visar att skattehöjningarna blir betydande för dem som ligger under taket på 7 950 kronor år 2018. Intäkterna från fastighetsskatten är större nu än före reformen 2008. Småhusägarna är och förblir en kassako för staten, konstaterar Håkan Larsson.

Stockholm 306 188        3 910 kr 5%       1 343 kr 33%
Österåker 16 056         3 064 kr 1%        1 515 kr 26%
Sigtuna 6 066         3 095 kr 1%        1 215 kr 23%
Vaxholm 4 031         4 301 kr 0%           728 kr 14%

Rapporten med listor över höjningar i varje enskild kommun och län återfinns här .

Håkan Larsson, boendeekonom: 073-093 60 26
Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef: 0768-48 13 00
Lena Södersten, förbundsjurist: 073-582 93 49

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 310 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se . Diskutera med oss på Facebook och Twitter .