Kraftigt höjda taxeringsvärden i Västmanland

Taxeringsvärdena stiger med i snitt 29 procent för småhusen i Västmanland år 2018, visar en prognos som Villaägarnas Riksförbund låtit SCB ta fram. 22 317 småhusägare i Västmanland, det vill säga 41 procent, kommer att ligga under taket i fastighetsskatten år 2018 och får därigenom en höjning med 1 133 kronor i genomsnitt.

Småhusen omtaxeras vart tredje år. Villaägarna har låtit SCB ta fram en prognos över taxeringsvärdena 2018. Prognosen visar på dramatiska höjningar i Västmanland.

-           På orter där det råder bostadsbrist ökar taxeringsvärdena kraftigt. Det driver i sin tur upp fastighetsskatten för dem som ligger under taket. Men det är ju inte den enskilde husägaren som rår för den misslyckade bostadspolitiken. Taxeringsvärdena borde därför frysas på nuvarande nivå, säger Håkan Larsson, boendeekonom på Villaägarnas Riksförbund.

I samtliga kommuner i Västmanland ökar taxeringsvärdet med mer än 20 procent, vilket är extremt mycket. Mest ökar taxeringsvärdet i Hallstahammar med 42 procent, fjärde högst i landet.

-           I Hallstahammar ökar fastighetsskatten med i genomsnitt 1 928 kronor för dem under taket. Det är högst i hela Sverige. I samtliga kommuner utom två ökar fastighetskatten under taket med mer än 1 000 kronor. Vi konstaterar att intäkterna från fastighetsskatten är större nu än före reformen 2008. Småhusägarna är och förblir en kassako för staten, säger Håkan Larsson.

Västmanland 54 106     1 461 kr 29% 41%     1 133 kr
Hallstahammar 3 616      1 246 kr 42% 39%      1 928 kr
Kungsör 2 390      1 003 kr 31% 69%      1 350 kr
Västerås 23 230      2 151 kr 28% 7%      1 283 kr
Arboga 3 288         906 kr 28% 74%      1 208 kr
Köping 5 413      1 118 kr 28% 50%      1 185 kr
Sala 5 931      1 077 kr 29% 54%      1 095 kr
Surahammar 3 026         794 kr 24% 85%      1 028 kr
Fagersta 3 092         701 kr 29% 89%      1 028 kr
Norberg 1 819         570 kr 31% 97%         968 kr
Skinnskatteberg 2 301         509 kr 21% 97%         615 kr

Rapporten med listor över höjningar i varje enskild kommun och län återfinns här .

Håkan Larsson, boendeekonom: 073-093 60 26
Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef: 0768-48 13 00

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 310 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se . Diskutera med oss på Facebook och Twitter .