Kraftigt höjda taxeringsvärden i Västra Götaland

Taxeringsvärdena stiger med i snitt 24 procent för småhusen i Västra Götaland år 2018, visar en prognos som Villaägarnas Riksförbund låtit SCB ta fram. 105 267 småhusägare i Västra Götaland, det vill säga 31 procent, kommer att ligga under taket i fastighetsskatten år 2018 och får därigenom en höjning med 900 kronor i genomsnitt.

Småhusen omtaxeras vart tredje år. Villaägarna har låtit SCB ta fram en prognos över taxeringsvärdena 2018. Prognosen visar på dramatiska höjningar i Västra Götaland.

-           På orter där det råder bostadsbrist ökar taxeringsvärdena kraftigt. Det driver i sin tur upp fastighetsskatten för dem som ligger under taket. Men det är ju inte den enskilde husägaren som rår för den misslyckade bostadspolitiken. Taxeringsvärdena borde därför frysas på nuvarande nivå, säger Håkan Larsson, boendeekonom på Villaägarnas Riksförbund.

I Tibro kommer hela 84 procent av småhusägarna få en ökad fastighetsskatt med i genomsnitt 1 560 kronor. I kommunerna Tranemo, Gullspång och Färgelanda slår fastighetskatten som bredas, där drabbas 98 procent av småhusen. I Tranemo ligger snittökningen på 818 kronor.

-           Prognosen visar på stora skillnader mellan kommunerna. Största ökningen av taxeringsvärdet återfinns i Tibro med 41 procent, vilket är en extremt hög siffra. Lägst är ökningen i Bengtsfors med 2 procent. Rent generellt ökar taxeringsvärdena i Västra Götaland i rask takt och vi konstaterar att intäkter från fastighetsskatten är större nu än före reformen 2008. Småhusägarna är och förblir en kassako för staten, säger Håkan Larsson.

Västra Götaland 344 578     1 986 kr 24% 31%        900 kr
Färgelanda 2 114         522 kr 13% 98%         428 kr
Gullspång 2 245         411 kr 17% 98%         420 kr
Bengtsfors 4 119         537 kr 2% 95%           68 kr

Rapporten med listor över höjningar i varje enskild kommun och län återfinns här .

Håkan Larsson, boendeekonom: 073-093 60 26
Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef: 0768-48 13 00

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 310 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se . Diskutera med oss på Facebook och Twitter .