På vems sida står Energimarknadsinspektionen?

Pressmeddelande 6 april 2011

På vems sida står Energimarknadsinspektionen?

Det är dags att se över Energimarknadsinspektionens (EI) verksamhet och överväga att flytta ansvarsområden till annan myndighet, anser Villaägarna. Bakgrunden är avslöjandet att EI listat elnätsföretag som tar för lite betalt.

Elnätsföretagen har höjt sina avgifter kraftigt de senaste åren och under vintern har kritiken mot bolagen varit omfattande. Men företagen hade kunnat höja sina priser ännu mer enligt Energimarknadsinspektionen, som har till uppdrag att bevaka prisutvecklingen. Det avslöjade SVT Rapport igår.

- Det är väldigt anmärkningsvärt att en myndighet som ska företräda konsumentperspektivet och skydda kunderna på en monopolmarknad aktivt går ut och pekar ut vilka bolag som borde ta mer betalt, säger Hans Lemker, förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

Elnätsföretagen har dessutom nyligen aviserat att de vill ta ut 136 miljarder i avgifter av sina kunder under de kommande fyra åren, en höjning med 32 procent jämfört med föregående period.
- Risken är stor att prisökningarna blir verklighet, med tanke på EI:s agerande. Om den myndighet som ska skydda kunderna står på branschens sida frågar man sig vad kunderna har för nytta av den. Det kanske är dags att överväga att flytta ansvaret till exempelvis Konkurrensverket, som tidigare visat en vilja att försvara konsumentintresset och skärpa konkurrensen, säger Hans Lemker.

Idag anordnas ett seminarium om elnätspriserna i riksdagen, där bland annat Villaägarna medverkar.

För mer information: Jakob Eliasson, energipolitisk expert, telefon 0768-48 13 00 Henrik Fahlgren, presskontakt, telefon 070-600 84 18 Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 323 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se.