”Räntekollen” avslöjar din prutmån på bolånet

Med nya ”Räntekollen” blir det för första gången möjligt för vanliga låntagare att ta reda på bankens rörliga kostnad för det enskilda hushållets bolån – och därmed hur stor prutmån bolånekunder har på sina lån.

- För två personer med en genomsnittlig inkomst och en belåningsgrad på 60 procent är bankens rörliga kostnad för bolånet 1,60 procent. Det betyder att allt mellan 1,60 procent och bankens listränta är förhandlingsbart. Med vårt verktyg får hushållen en ny chans att nå lägre, säger Daniel Liljeberg, chefekonom Villaägarna.

Räntekollen är framtagen i samarbete med företaget Yellow-Belly Marmot Solutions. Verktyget bygger på Basel-regelverkets krav på bankerna att täcka sin risk och motsvarar den bedömning av kundernas kreditvärdighet som bankerna själva genomför.

Basel-regelverket utgår ifrån att bankerna ska prissätta bolån utifrån kreditrisk. Dock är det vanligt att banker utgår ifrån andra parametrar vilket snedvrider prissättningen på bolånemarknaden. T.ex. erbjuder statligt ägda SBAB sina bolånekunder lägre ränta vid belåningsgrad kring 70 procent än vid till exempel 50 procent på en bostad värd tre miljoner.

Det finns en fara att intentionerna i Basel-regelverket om riskbaserad kapitaltäckning går förlorade om det inte råder transparens mellan långivare och låntagare kring låntagarens kreditrisk, säger Anders Fornell på Yellow-Belly Marmot Solutions.

Här finns Räntekollen: www.villaagarna.se/rantekollen

Daniel Liljeberg, chefekonom Villaägarna, telefon 070-915 44 99
Anders Fornell, Yellow-Belly Marmot Solutions, telefon 070-226 74 94
Anna Westberg, presskontakt Villaägarna, telefon 010-750 01 36

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 313 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.