Rikta amorteringskravet mot bankerna istället för enskilda familjer

Finansinspektionens förslag till amorteringskrav för bolån skapar inlåsningseffekter, diskriminerar unga barnfamiljer och slår mot byggandet. Villaägarna anser att amorteringskrav och skuldsättningskrav ska riktas mot bankerna och hela deras samlade bolåneportföljer, i stället för mot enskilda hushåll.

Idag presenterade Finansinspektionen sitt senaste förslag till amorteringskrav för bolån.

- Vi är kritiska till att hattigheten i hanteringen av ett amorteringskrav har fött osäkerhet på marknaden, lett till köpruscher och paradoxalt nog höjt priser och skulder. Förändringarna av reglerna för tilläggslån är ett steg framåt, men det är sannolikt att amorteringskravet ändå hämmar byggandet, säger Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef på Villaägarna.

Delar av Finansinspektionens förslag behöver utvecklas och preciseras. Det gäller särskilt vid vilka fall bolåntagare ska beviljas undantag från amorteringskravet.

- Hur ska bankmannen kunna veta exakt vad som medger undantag? Reglerna är mycket vagt formulerade och det är inte rättssäkert. Bättre vore att lägga amorteringskravet på banknivå och låta bank och kund komma överens om den enskilda kundens amorteringstakt. Det skulle ge hushållen flexibilitet samtidigt som de övergripande målen garanterat skulle nås, säger Jakob Eliasson.

Villaägarnas förslag
Villaägarna anser att ett amorteringskrav ska läggas på bankerna istället för på enskilda hushåll. När bankens totala bolåneportfölj måste amorteras i en viss takt, tvingas banken uppmuntra kunderna till det genom lägre ränta till lågt skuldsatta och amorterande kunder. Det ger hushållen flexibilitet i privatekonomin, samtidigt som det skapar sunda drivkrafter för både låntagare och långivare.

Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef, telefon 076-848 13 00
Henrik Fahlgren, kommunikationschef, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 310 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.