(S) undantar bostadsrätter från förmögenhetsskatt

Pressmeddelande den 5 juli 2010

(S) undantar bostadsrätter från förmögenhetsskatt Socialdemokraternas föreslagna förmögenhetsskatt kommer att betalas av småhusägare medan den som bor i bostadsrätt skattebefrias. Detta trots att bostäderna har samma marknadsvärde, visar beräkningar från Villaägarnas Riksförbund.

Taxeringsvärdena för småhus är betydligt högre än för bostadsrätter med samma marknadspris. I genomsnitt är taxeringsvärdet för bostadsrätter endast 25 procent av marknadsvärdet medan det för småhus motsvarar 75 procent.

De olika värderingsprinciperna för småhus och bostadsrätter leder till stora skillnader i förmögenhetsvärdet. Om marknadsvärdet är 6 mkr så får småhuset ett taxeringsvärde på 4,5 mkr medan bostadsrättens taxeringsvärde endast blir 1,5 mkr.
– Socialdemokraternas förslag till förmögenhetsskatt skulle leda till att en pensionär som har betalat av sina huslån betalar mer i skatt än den som kan placera 20 miljoner i en bostadsrätt. Så skapas tydligen rättvisa om socialdemokraterna får bestämma. För vår del tycks det mer rättvist att inte återinföra en skatt som slår fel utan istället helt avskaffa det godtyckliga taxeringssystemet, säger Joacim Olsson, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

Förmögenhetsskatt med socialdemokraternas förslag kr/år:

Bostadens marknadspris Taxeringsvärd e småhus Småhus: förmögenhetsskatt ensamstående/gifta Taxeringsvärd e bostadsrätt Bostadsrätt: förmögenhetsskatt gifta/ensamstående 6 000 000 kr 4 500 000 kr 25 000 kr / 5 000 kr 1 500 000 kr 0 kr 7 000 000 kr 5 250 000 kr 32 500 kr / 12 500 kr 1 750 000 kr 0 kr 8 000 000 kr 6 000 000 kr 40 000 kr / 20 000 kr 2 000 000 kr 0 kr Beskattning för bostäder utan belåning

Med Socialdemokraternas förslag skulle förmögenhetsskatt endast utgå för småhusägaren. Den låga värderingen av bostadsrätter skulle göra att värdet faller inom fribeloppen som för ensamstående skulle vara 2 miljoner kr och 4 miljoner kr för gifta.

För mer information kontakta: Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, mobil 070-969 19 40 Elisabeth Österman, vice förbundsdirektör, mobil 070-937 01 19

Villaägarnas Riksförbund är en intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 321 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se.