Småhusägare förlorar på budgeten

När finansminister Magdalena Andersson på morgonen presenterade statens höstbudget bekräftades det att regeringen sviker sitt vallöfte och sänker rotavdraget. Det leder enligt statens egna expertmyndigheter till förlorade skatteintäkter och mer svartarbete. En om- eller tillbyggnad med arbetskostnad på 100 000 kronor blir 20 000 kronor dyrare från årsskiftet.

I början av sommaren överlämnade Villaägarna ett upprop där 10 000 personer uppmanade regeringen att hålla sitt vallöfte om att lämna rotavdraget ifred.

-  Rotsveket upprör våra medlemmar. Stefan Löfven försvarade det intensivt under valrörelsen, för att sedan göra en kovändning. Frågan blir då vad hans löften är värda om andra saker såsom fastighetsskatten, säger Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef på Villaägarna.

Den rödgröna budgeten gör det dyrare att bo i småhus även indirekt, konstaterar Jakob Eliasson.

- De flesta som bor i småhus kör även bil, arbetar och sparar pengar. Allt detta blir dyrare med de rödgrönas budget. Försämringen av rutavdraget kan också göra det svårare för barnfamiljer att få ihop det berömda livspusslet. Att en s-regering straffbeskattar arbete, sparande och ägt boende är en stor besvikelse, säger Jakob Eliasson.

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.