Stora skillnader i avgifter för Attefallshus i Stockholm och Uppsala

Handläggningstid och kostnad för en ansökan skiljer sig stort i kommunerna runt och i Stockholmsområdet. I Sigtuna kommun kostar en bygganmälan för ett Attefallshus 1600 kronor om det är ett förråd och 2900 kronor om det handlar om en bostad, medan det i  Uppsala kan kosta upp till 18 000 kronor för samma ansökan. Det visar en ny undersökning som Villaägarnas Riksförbund gjort.

- Vissa kommuner hanterar Attefallshusen på ett sätt som motarbetar reformens mål – att det ska bli lättare att bygga, säger Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef på Villaägarna.

Villaägarna har i en rundringning undersökt kommunernas hantering av bygganmälningar för Attefallshus. Förutom stor variation i pris varierar även handläggningstider och krav på så kallad utstakning. Vissa kommuner nekar dessutom startdatum till Attefallshus i vissa områden med hänvisning till kulturvärden.

- En del kommuner behandlar Attefallshus som en större Friggebod, som bör tyngas med så små administrativa kostnader och besvär som möjligt, medan andra lägger hinder i vägen i form av höga avgifter och långa handläggningstider. Vi hoppas att dyra och långsamma kommuner lär av de snabba och billiga, säger Jakob Eliasson.

Se en sammanställning av kommunernas svar här

Priser för bygganmälan för Attefallshus, Stockholm och Uppsala län

Jakob Eliasson,
samhällspolitisk chef, telefon 076-848 13 00

Madeleine Arvidsson Wäli,
förbundsjurist, telefon 070-610 10 49

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.