Stora skillnader i avgifterna för sophämtning i Västerbotten

Skellefteå har länets högsta avgift för sophämtning. Där betalar en småhusägare 2 820 kronor om året i avgift. Det är 1 630 kronor mer än i Vännäs där länets lägsta avgift återfinns. Det visar en ny undersökning från Villaägarnas Riksförbund.

Av undersökningen framgår att det är svårt att hitta förklaringen till att avgifterna varierar så kraftigt.

- Vi har analyserat en rad faktorer men kan inte se att någon av dem påverkar kostnaderna avsevärt. Det kan finnas bra skäl till varför priserna skiljer sig åt, men det borde utredas så att man som konsument förstår vad man betalar för, säger Anna Werner, samhällspolitisk analytiker på Villaägarnas Riksförbund.

Om insamlingen av förpackningar och tidningar också blir kommunernas ansvar, vilket den nuvarande minoritetsregeringen önskar, är det viktigt att avgifterna följs upp på regelbunden basis för att säkerställa att kommunerna arbetar effektivt. Dyrast i landet är Sala, 3 400 kronor, och billigast är Trollhättan, 950 kronor. Skillnaden är 2 450 kronor, eller 260 procent.

- Det är svårt att förstå varför priset skiljer så mycket mellan kommunerna. En del av skillnaden skulle kunna bero på att hushållen väljer dyrare alternativ i vissa kommuner, t.ex. för att man är mer miljömedveten och villig att betala extra för att kommunen tar emot flera olika fraktioner, säger Anna Werner, samhällspolitisk analytiker på Villaägarnas Riksförbund.

Tabellen visar den vanligaste avgiften för sophämtning för en- och tvåfamiljshus i respektive kommun. Avgiften är inkl. moms. Rankingen avser hela landet, d.v.s. ranking 1 motsvarar lägsta avgift i landet och 290 högsta.

Kommun Avgift (kr/år) Ranking
Skellefteå 2 820 kr 266
Åsele 2 350 kr 211
Sorsele 2 280 kr 188
Storuman 2 280 kr 188
Dorotea 2 240 kr 178
Malå 2 240 kr 176
Nordmaling 2 020 kr 133
Lycksele 2 010 kr 131
Robertsfors 1 930 kr 112
Bjurholm 1 820 kr 94
Umeå  1 700 kr 71
Norsjö 1 520 kr 33
Vindeln 1 470 kr 26
Vilhelmina 1 360 kr 15
Vännäs 1 190 kr 5

När två kommuner har samma avgift i tabellen, men olika rankning, beror skillnaden i rankning på att avgiften egentligen skiljer något, men avrundas lika.

Rapporten och siffror för samtliga län och kommuner finns här: www.villaagarna.se/avfallsstatistik

Kontaktpersoner:
Anna Werner, Samhällspolitisk analytiker
076-818 49 15, anna.werner@villaagarna.se

Jakob Eliasson, Samhällspolitisk chef,
076-848 13 00, jakob.eliasson@villaagarna.se

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 320 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Sollentuna. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Sollentuna, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se Följ oss på Facebook och Twitter

Taggar: