Vallöftena om nyckel mot nyckelprincipen måste hållas i Kiruna

Många kommunpolitiker och partier i Kiruna kommun har stöttat nyckel mot nyckelprincipen under valrörelsen och fått många röster tack vare detta. När partierna nu ska gruppera sig i kommunfullmäktige är det viktigt att politikerna även fortsättningsvis står bakom principen, då den är helt avgörande för kommunens framtid.

Nyckel mot nyckelprincipen innebär att småhusägare vars bostäder måste rivas p.g.a. LKAB:s gruvas expansion i Kiruna får en ersättning som täcker nyproduktionskostnaden för en likvärdig fastighet. Den innebär även att de som tvingas flytta p.g.a. att deras bostadsrätter eller hyresrätter rivs, får samma hyra i de nya lägenheterna. Med nyckel mot nyckelprincipen kommer alla att gå skadeslösa ur samhällsomvandlingen - inte bara vissa. Nyckel mot nyckelprincipen är också den enda garantin för att de hus i Kiruna som rivs, byggs upp igen. Det krävs pengar för att bygga bostäder och räcker inte med fluffiga uttalanden utan substans.

Villaägarnas Riksförbund tycker att det är viktigt att de politiker och de partier som har gått till val på nyckel mot nyckelprincipen håller vad de har lovat till väljarna. Nyckel mot nyckelprincipen är den enskilt viktigaste frågan för Kirunas framtid. Utan nyckel mot nyckelprincipen, riskerar Kirunas framtid att förmörkas, då många boende som tvingas flytta kommer att tvingas skuldsätta sig upp över öronen för att skaffa nya bostäder eller tvingas betala 1 000-tals kronor mer i hyra. Då riskerar Kiruna att tappa invånare trots i grunden goda framtidsutsikter för såväl näringslivet som kommunen i övrigt. Kirunas politiker har ett ansvar för att de goda framtidsutsikterna tillvaratas genom nyckel mot nyckelprincipen och inte schabblas bort så att det blir samhällsrivning utan motsvarande återuppbyggnad med fly in – fly out – close down, säger Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarna.

Rätten till det egna hemmet finns inskriven i Europakonventionen, precis som t.ex. rätten till yttrandefrihet och rätten att inte diskrimineras p.g.a. kön eller ras. Det är den rättigheten som nyckel mot nyckelprincipen bygger på.

Nyckel mot nyckelprincipen utgår från en human livssyn om alla människors lika värde, att ingen ska diskrimineras och drabbas av avsevärt högre kostnader när de tvingas flytta. Att alla ska gå skadeslösa ur samhällsomvandlingsprocessen och ingen diskrimineras i Kiruna, borde vara en självklarhet och är så i gruvflyttarnas Tyskland, där principen föddes, säger Ulf Stenberg.

Ulf Stenberg, chefsjurist, telefon 070-251 20 90
Henrik Fahlgren, pressansvarig, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.