Villaägarna: Lägg amorteringskravet på bankerna nästa gång

Finansinspektionen drar tillbaka förslaget om amorteringskrav för nya bolån efter kritik från flera tunga remissinstanser. Det ger myndigheten möjlighet att utreda en modell som lägger ansvaret för skuldsättning och amortering på bankerna. En sådan utformning ger hushållen större flexibilitet, garanterar resultat och har dessutom fördelen att följa lagen, konstaterar Villaägarna.

-   FI:s förslag hade skapat osunda inlåsningseffekter när nya lån fick sämre villkor än befintliga. Det hade också tvingat fram ett sparande som hushållen och bankerna sannolikt hade försökt kringgå. Det är positivt att myndigheten nu måste göra om och göra rätt, säger Daniel Liljeberg, chefsekonom på Villaägarna.

Villaägarna har föreslagit en modell där bankerna tvingas ha en viss skuldsättningsgrad och amorteringstakt i sin totala bolåneportfölj.

-   Om bankerna måste nå en viss skuldsättningsgrad i sin totala bolåneportfölj kommer de bli tvungna att erbjuda hushåll som amorterar lägre räntor. Bolånemarknaden skulle reglera sig själv. Hushållen får då mer inflytande över sin egen privatekonomi, samtidigt som det garanterar de resultat om lägre skuldsättning som FI eftersträvar, säger Daniel Liljeberg.

FI:s förslag innehöll en rad frågetecken kring när och hur undantag skulle vara möjliga. Det skapade en risk för ”överrenovering” eftersom huset bara fick omvärderas om renoveringen bedömdes vara tillräckligt omfattande.

-   Att amortera är bra, men tvång är dåligt. Vår modell skapar flexibilitet, ger garanterat lägre skuldsättning i hushållen och sundare drivkrafter för bankerna. Den är dessutom genomförbar med de legala verktyg som FI har till sitt förfogande. Det är positivt att FI nu gör en omstart och får en möjlighet till att se över vårt förslag, säger Daniel Liljeberg.

Daniel Liljeberg, chefekonom, 070-915 44 99
Jakob Eliasson, samhällpolitisk chef, 076-848 13 00

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se . Diskutera med oss på Facebook och Twitter .