Villaägarna begär att Moderna Försäkringars tillstånd att bedriva försäkringsrörelse dras in

Villaägarnas Riksförbund begär att Moderna Försäkringars tillstånd att bedriva försäkringsrörelse dras in. Bolaget följer inte gällande försäkringslagstiftning och god försäkringssed och har därför anmälts till den svenska Finansinspektionen och det danska Finanstilstyret.

Villaägarna har i många år haft villahemförsäkringar och bilförsäkringar i gruppförsäkringsform för sina medlemmar hos Moderna Försäkringar, men har nu tecknat avtal med en annan försäkringsgivare.

Gruppförsäkringar syftar till att ge konsumentföreträdare möjlighet att förhandla fram bättre priser och villkor för stora konsumentgrupper. Gruppföreträdaren kan byta försäkringsbolag, i syfte att få bästa pris och villkor för gruppen.

När Villaägarna meddelade Moderna Försäkringar att gruppförsäkringen ska flyttas:

• vägrar Moderna Försäkringar, i strid mot ingångna avtal och försäkringspraxis, på ett konstruktivt sätt att medverka till flytten.
  • försöker bolaget att få så många av förbundets medlemmar som möjligt att lämna gruppförsäkringen och teckna direktförsäkring i Moderna Försäkringar.
  • vilseleder bolaget medlemmarna om att gruppförsäkringen inte längre finns och att deras enda möjlighet till fortsatt försäkring är att teckna direktavtal med Moderna Försäkringar.
  • använder bolaget sig av negativ avtalsbindning.

Villaägarna har uppmanat Moderna Försäkringar att rätta till missförhållandena, men bolaget har valt att inte agera. Förbundet anmäler därför Moderna Försäkringar till ansvariga myndigheter och har begärt att bolagets tillstånd att bedriva försäkringsrörelse i Sverige dras in.

Moderna Försäkringars agerande är en ren krigsförklaring mot konsumentkollektivet. Det är därför en principsak för Villaägarnas Riksförbund som konsumentorganisation att försvara konsumenträttigheterna mot bolaget. Kan ett försäkringsbolag som Moderna Försäkringar slå sönder konsumentgruppförsäkringar utan konsekvenser, riskerar hela konsumentgruppförsäkringstanken att falla, säger Villaägarnas chefsjurist Ulf Stenberg.

Tillsynen över vad bolaget har gjort sig skyldigt till är delad mellan de svenska myndigheterna Finansinspektionen och Konsumentverket samt danska Finanstilstyret (Moderna Försäkringar är en svensk filial till börsnoterade Tryg Forsikring). Förbundet har även anmält Moderna Försäkringar för vilseledande marknadsföring till Konsumentverket.

– Vet man inte vad konsumenthänsyn och affärsetik är samt uppfattar försäkringslagstiftningen och tillsynsmyndigheterna som rundningsmärken, har man enligt min mening inte på den svenska försäkringsmarknaden att göra, säger Ulf Stenberg.

Ulf Stenberg, chefsjurist, telefon 070-251 20 90
Julia Kronnäs, pressekreterare, telefon 072-222 04 56

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.